Gramatyka opisowa j.koreańskiego 09-GOK-FK-44
Treści kształcenia:
- ogólna charakterystyka dziedziny morfologii i jej podstawowych terminów w języku koreańskim,
- budowa morfologiczna wyrazów w języku koreańskim – derywacja i kompozycja oraz ich rodzaje, inne procesy słowotwórcze, zjawisko leksykalizacji i gramatykalizacji,
- charakterystyka kategorii gramatycznych odmiennych części mowy, (poszerzenie i utrwalenie wiadomości na temat kategorii czasu), rodzaje i charakter postpozycji w języku koreańskim,
- charakterystyka części zdania oraz analiza zdań ze względu na ich budowę w języku koreańskim
- poszerzenie i utrwalenie wiadomości o honoryfikacji i sposobach jej wyrażania,
-poszerzenie i utrwalenie wiadomości dotyczących negacji i sposobów jej wyrażania,
-konstrukcje z mową zależną i stroną bierną,
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- zna i stosuje podstawową terminologię koreańską z zakresu fonologii, morfologii i składni języka koreańskiego,
- wymienia i operuje terminami określającymi jednostki i poziomy opisu języka,
- zna główne typy procesów słowotwórczych w języku koreańskim i analizuje budowę morfologiczną wyrazów tego języka,
- zna i wymienia kategorie fleksyjne odmiennych części mowy w języku koreańskim, zna również rodzaje i charakterystykę postpozycji w tym języku,
- wymienia i opisuje części zdania koreańskiego oraz rozpoznaje je w tekście, jak również wymienia i analizuje budowę i rodzaje zdań języka koreańskiego,
- zna i stosuje różne formy wyrażania honoryfikacji,
- zna i stosuje różne formy wyrażania negacji,
- zna i analizuje formy mowy zależnej wszystkich typów zdań
- zna i analizuje konstrukcje strony biernej
Kryteria oceniania
Metody:
metoda podająca (elementy wykładu informacyjnego
i konwersatoryjnego), metoda poszukująca ćwiczeniowo-praktyczna (studium przypadku), problemowa (sytuacyjna)
Kryteria oceny:
bieżąca kontrola w trakcie zajęć dydaktycznych, kolokwium cząstkowe w procesie kształcenia, pisemny egzamin końcowy
Literatura
Podstawowa:
1. 남기심 외 (2006), ‘표준국어문법론’, 탑출판사, 서울.
2. Lee Iksop, Ramsey S. Robert (2000), ‘The Korean Language’, State
University for New York Press, USA.
Dodatkowa:
1. 한국방송통신대학교 평생교육원 (2005), ‘외국어로서의 한국어학’,
한국방송통신대학교출판부, 서울.
2. Sohn Ho-Min (2001), ‘The Korean Language’, Cambridge University
Press, UK.
3. Ihm Ho Bin et al. (2001), ‘Korean Grammar for International
Learners. New Edition’, Yonsei University Press, Seoul.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: