Gramatyka opisowa języka szwedzkiego 09-GOJS-44
Opis treści kształcenia
Przedstawienie szczegółowej wiedzy z zakresu składni języka szwedzkiego
Szczegółowa charakterystyka części zdania w j. szwedzkim
Schemat zdania głównego i podrzędnego w j. szwedzkim
Konstrukcje syntaktyczne charakterystyczne dla współczesnego języka szwedzkiego
Zależności pomiędzy składnią a semantyką czasownika w języku szwedzkim
Zasady analizy składniowej na poziomie zdania oraz tekstu – ćwiczenia z wykorzystaniem materiałów oryginalnych
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Posiada szczegółową wiedzę z zakresu składni języka szwedzkiego
Potrafi scharakteryzować części zdania
Posiada wiedzę nt. budowy szwedzkiego zdania (głównego i podrzędnego) i potrafi umiejscowić je w schemacie zdaniowym
Rozpoznaje i potrafi scharakteryzować specyficzne dla współczesnego języka szwedzkiego konstrukcje składniowe
Posiada pogłębioną znajomość szwedzkiej terminologii językoznawczej ze szczególnym uwzględnieniem składni
Potrafi scharakteryzować zależności pomiędzy składnią a semantyką czasownika w języku szwedzkim
Potrafi dokonać analizy składniowej na poziomie zdania oraz tekstu
Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie modułu dla poziomu B2
Kryteria oceniania
Wykład, dyskusja wokół literatury przedmiotu, ćwiczenia składniowe F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń składniowych
P: egzamin (pisemny)
Wykład, dyskusja wokół literatury przedmiotu, ćwiczenia składniowe F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń składniowych
P: egzamin (pisemny)
Wykład, ćwiczenia składniowe F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń
P: egzamin (pisemny)
Wykład, ćwiczenia składniowe F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń
P: egzamin (pisemny)
dyskusja wokół literatury przedmiotu F: dyskusja w grupie
P: egzamin (pisemny)
Wykład, ćwiczenia składniowe F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń
P: egzamin (pisemny)
Ćwiczenia w pracy z materiałami źródłowymi F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń
P: egzamin (pisemny)
dyskusja wokół problematyki związanej ze składnią F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń
P: egzamin (pisemny)
4. Kryteria oceniania
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Anderson, Erik. 1994. Grammatik från grunden. Uppsala: Hallgren och Fallgren.
Bolander, Maria. 2005. Funktionell svensk grammatik (Kapitel 6: Fraser, satsled och satser – syntax). Stockholm: Liber AB. s. 152-196.
Bolander, Maria. 2005. Funktionell svensk grammatik. Övningsbok. Stockholm: Liber AB.
Hultman, Tor G. 2003. Svenska Akademiens språklära. Stockholm: Svenska Akademien.
Josefsson, Gunlög. 2001. Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. Lund: Studentlitteratur.
Josefsson, Gunlög. 2003. Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. Övningar med facit och kommentarer. Lund: Studentlitteratur.
Teleman, Ulf, Hellberg, Staffan & Andersson, Erik. 1999. Svenska Akademiens grammatik. Stockholm: Norsteds Ordbok.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: