Gramatyka opisowa języka szwedzkiego 09-GOJS-24
Przedstawienie podstawowych zagadnień semantyki językoznawczej
Prezentacja klasyfikacji morfemów w języku szwedzkim i zasad analizy morfologicznej
Szczegółowa prezentacja charakterystyki dwóch najważniejszych typów słowotwórczych we współczesnej szwedczyźnie: sammansättning i avledning oraz przegląd typów pozostałych (np. avledd sammansättning, förkortningar)
Doskonalenie umiejętności analizy słowotwórczej poznanych typów słowotwórczych
Rozwijanie umiejętności praktycznego stosowania zasad tworzenia poszczególnych typów słowotwórczych
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
zna podstawy z zakresu semantyki językowej (najważniejsze pojęcia, definicje), ze szczególnym uwzględnieniem języka szwedzkiego
zna podstawowe zagadnienia z zakresu morfologii języka szwedzkiego (typy morfemów, analiza morfologiczna)
potrafi wyróżnić podstawowe typy słowotwórcze współczesnego języka szwedzkiego
potrafi przedstawić podobieństwa i różnice występujące pomiędzy poszczególnymi typami słowotwórczymi
zna zasady tworzenia poszczególnych typów słowotwórczych i potrafi je stosować w praktyce
potrafi wykorzystywać szwedzką terminologię językoznawczą (zwłaszcza tę związaną z semantyką i morfologią)
potrafi dokonać analizy słowotwórczej na tekstach oryginalnych, z wykorzystaniem źródeł leksykograficznych i innych
ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie objętym modułem dla poziomu B1/B1+
Kryteria oceniania
Wykład, dyskusja wokół literatury przedmiotu, ćwiczenia z zakresu semantyki F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń semantycznych
P: kolokwium zaliczeniowe (pisemne)
Wykład, dyskusja wokół literatury przedmiotu, ćwiczenia z zakresu morfologii F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń morfologicznych
P: kolokwium zaliczeniowe (pisemne)
Wykład, ćwiczenia ćwiczenia z zakresu słowotwórstwa F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń słowotwórczych
P: kolokwium zaliczeniowe (pisemne)
Wykład, ćwiczenia z zakresu słowotwórstwa F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń słowotwórczych
P: kolokwium zaliczeniowe (pisemne)
Wykład, ćwiczenia z zakresu słowotwórstwa F: dyskusja wokół zrealizowanych ćwiczeń słowotwórczych
P: kolokwium zaliczeniowe (pisemne)
Wykład, ćwiczenia z zakresu słowotwórstwa i semantyki F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń (j.w.)
P: kolokwium zaliczeniowe (pisemne)
ćwiczenia z zakresu analizy słowotwórczej F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń (j.w.)
P: kolokwium zaliczeniowe (pisemne)
ćwiczenia z zakresu morfologii oraz słowotwórstwa F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń (j.w.)
P: kolokwium zaliczeniowe (pisemne)
4. Kryteria oceniania
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Anderson, Erik. 1994. Grammatik från grunden. Uppsala: Hallgren och Fallgren.
Bolander, Maria. 2005a. Funktionell svensk grammatik. Stockholm: Liber AB.
— 2005b. Funktionell svensk grammatik. Övningsbok. Stockholm: Liber AB.
Hallström, Anna 1989. Öva ordbildning. Stockholm: Natur och Kultur.
Hultman, Tor G. 2003. Svenska Akademiens språklära. Stockholm: Svenska Akademien.
Josefsson, Gunlög. 2001. Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. Lund: Studentlitteratur.
— 2003. Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. Övningar med facit och kommentarer. Lund: Studentlitteratur.
Liljestrand, Birger. 1993. Så bildas orden. Handbok i ordbildning. Lund: Studentlitteratur.
Sjögren, Peter A. 1979. Termer i allmän språkvetenskap. Ett systematiskt lexikon. Stockholm: Akademilitteratur.
Teleman, Ulf, Hellberg, Staffan & Andersson, Erik. 1999. Svenska Akademiens grammatik. Stockholm: Norsteds Ordbok.
Słowniki:
Svenska Akademiens ordbok, http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
Svenska Akademiens ordlista, http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: