Gramatyka opisowa języka szwedzkiego 09-GOJS-14
Opis treści kształcenia
Przedstawienie podstawowych zagadnień gramatyki opisowej
Prezentacja systemu samogłoskowego i spółgłoskowego języka szwedzkiego
Prezentacja systemu prozodycznego i akcentowego języka szwedzkiego
Przedstawienie zależności między fonemem i grafemem w języku szwedzkim
Przedstawienie zasad redukcji i asymilacji w wymowie szwedzkiej
Prezentacja różnic regionalnych w wymowie szwedzkiej
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Potrafi scharakteryzować system samogłoskowy, spółgłoskowy oraz zasady prozodii języka szwedzkiego
Zna zasady transkrypcji fonetycznej i potrafi je stosować w praktyce
Posiada wiedzę nt. zależności między ortografią a wymową i potrafi ją stosować
Rozpoznaje różnice regionalne w wymowie szwedzkiej i potrafi je umiejscowić geograficznie
Zna szwedzką terminologię językoznawczą ze szczególnym uwzględnieniem fonetyki i fonologii
Potrafi korzystać ze słowników wymowy szwedzkiej i innych materiałów pomocniczych
Ma świadomość potrzeby pogłębiania zdobytej wiedzy i umiejętności
Kryteria oceniania
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia&
F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń
P: kolokwium zaliczeniowe (pisemne)
F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń fonetycznych
P: kolokwium zaliczeniowe (pisemne)
F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń
P: kolokwium zaliczeniowe (pisemne)
Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
1. Podaj trzy charakterystyczne cechy niżej wymienionych głosek:
[ɧ] ____________, ____________, ____________,
[ʉ:] ____________, ____________, ____________,
[ɕ] ____________, ____________, ____________,
[æ] ____________, ____________, ____________,
2. Scharakteryzuj pojęcie fonemu.
3. Podaj transkrypcję zapisanych poniżej wyrazów:
– bord
– sjuksköterska
– Göteborg
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Anderson, Erik. 1994. Grammatik från grunden. Uppsala: Hallgren och Fallgren.
Bolander, Maria. 2005a. Funktionell svensk grammatik. Stockholm: Liber AB.
— 2005b. Funktionell svensk grammatik. Övningsbok. Stockholm: Liber AB.
Brandeby, Uni. 2007. Hör och härma. Uttalsträning i svenska som andra språk. Västra Frölunda Unniversus
Elert, Claes-Christian. 1996. Allmän och svensk fonetik. Norstedts Förlag AB
Engstrand, Olle. 2004. Fonetikens grunder. Studentlitteratur.
Garlén, Claes. 1998. Svenskans fonologi. Lund Studentlitterat
Lindqvist, Christer. 2007. Schwedische Phonetik für Deutschsprachige. Hamburg: Helmut Buske Verlag.
Malmberg, Bertil. 1951. Svensk fonetik. Lund: C W K Gleerups förlag.
http://swedia.ling.gu.se/
Słowniki: Norstedts svenska uttalslexikon, Svenska språknämndens uttalsordbok
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: