Gramatyka opisowa języka niemieckiego 09-GOJNaj-ILS-11
Treści programowe:
1. Niemiecki system koniugacyjny
2. Niemiecki system deklinacyjny
3. Charakterystyka strukturalna, semantyczna i funkcjonalna nieodmiennych części mowy
4. Struktura i szyk wyrazów zdań prostych i wielokrotnie złożonych
5. Charakterystyka kategorialna orzeczenia i jego części
6. Charakterystyka kategorialna poszczególnych części zdania i ich składowych
7. Analiza składniowa zdań prostych i wielokrotnie złożonych
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
- opisuje i wyjaśnia podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu morfologii w obrębie odmiennych i nieodmiennych części mowy języka niemieckiego
- wymienia i definiuje podstawowe pojęcia oraz opisuje podstawową terminologię z zakresu składni języka niemieckiego
- ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat morfologii w obrębie odmiennych i nieodmiennych części mowy języka niemieckiego
- ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat składni zdań prostych, rozwiniętych i wielokrotnie złożonych oraz równoważników zdaniowych w języku niemieckim
- samodzielnie wyszukuje, analizuje i selekcjonuje informacje dotyczące terminologii i modeli gramatycznych z gramatyk języka niemieckiego
- skutecznie posługuje się poznanymi metodami i narzędziami w celu analizy morfologicznej i składniowej wybranych struktur i krytycznej, refleksyjnej oceny ich poprawności oraz potrafi merytorycznie argumentować
- ma świadomość posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności i potrzeby ich aktualizacji oraz potrafi ją samodzielnie zdobywać
- efektywnie organizuje pracę swoją oraz innych, potrafi ocenić jej merytoryczność i zasadność rozwiązań
Kryteria oceniania
Kryteria oceny konwersatorium:
1. Kolokwia pisemne (60% poprawnych rozwiązań – ocena dostateczna)
Skala procentowa:
90 – 100% bardzo dobry
85 – 89% dobry plus
80 – 84% dobry
75 – 79% dostateczny plus
60 – 74% dostateczny
0 – 59% niedostateczny
2. Terminowość oddawania zadań domowych
3. Czynny udział w konwersatoriach
Ocena zaliczeniowa ustalana jest na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru oraz aktywności studenta na zajęciach.
Literatura
Czochralski, J. (1990): Gramatyka niemiecka dla Polaków. Warszawa.
Dreyer H. / Schmitt R. (2000): Praktyczna gramatyka języka niemieckiego. Warszawa.
Helbig, G. / Buscha, J. (2000): Übungsgrammatik Deutsch. Berlin etc.
Poźlewicz, A. / Duch-Adamczyk, J. / Schatte, Ch. (2013): Syntax des Deutschen im Abriss. Poznań.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: