Gramatyka opisowa języka niemieckiego - składnia 09-GOJNSL-11
Struktura i szyk wyrazów zdań prostych, rozwiniętych i złożonych oraz elips i równoważników zdaniowych
Charakterystyka kategorialna orzeczenia i jego części
Charakterystyka kategorialna poszczególnych części zdania i ich składowych
Analiza składniowa zdań prostych, rozwiniętych i złożonych oraz elips i równoważników zdaniowych
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
wymienia i definiuje podstawowe pojęcia oraz opisuje podstawową terminologię z zakresu składni języka niemieckiego
samodzielnie wyszukuje, analizuje i selekcjonuje informacje dotyczące terminologii gramatycznej języka niemieckiego
skutecznie posługuje się poznanymi metodami i narzędziami w celu analizy składniowej w obrębie zdań prostych i złożonych, równoważników zdaniowych i struktur eliptycznych
ma świadomość posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności i potrzeby ich aktualizacji w oparciu o podstawowe źródła
potrafi współpracować w grupie oraz organizować pracę swoją i innych, a także ocenić jej poprawność terminologiczną i zasadność merytoryczną
Kryteria oceniania
Kryteria oceny konwersatorium:
- terminowość oddawania zadań domowych
- czynny udział w konwersatoriach
- testy pisemne (60% poprawnych rozwiązań – ocena dostateczna)
Ocena zaliczeniowa ustalana jest na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru oraz aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria oceny egzaminu ustnego:
- poprawność terminologiczna i definicyjna
- poprawność analizy składniowej zdań wielokrotnie złożonych
Warunkiem podejścia do egzaminu jest zaliczenie konwersatorium z gramatyki opisowej (składni) języka niemieckiego.
SKALA OCEN:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
Poźlewicz, A. / Duch-Adamczyk, J. / Schatte, Ch. (2013): Syntax des Deutschen im Abriss. Poznań.
Dostępne także w Repozytorium AMUR: http://hdl.handle.net/10593/10076
Wybrane fragmenty następujących pozycji:
Eisenberg, P. et al. (2009): Die Grammatik. Unentbehrlich für richtiges Deutsch. [= Duden Bd. 4]. Mannheim usw.
Engel, U. (2004): Deutsche Grammatik – Neubearbeitung. München.
Engel, U. (1994): Syntax der deutschen Gegenwartssprache. Berlin.
Griesbach, H. (1986): Neue deutsche Grammatik. Berlin
Helbig, G. / Buscha, J. (1999): Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Leipzig.
Helbig, G. / Buscha, J. (2000): Übungsgrammatik Deutsch. Berlin.
Hentschel, E. / Weydt, H. (2003): Handbuch der deutschen Grammatik. Berlin.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: