Gramatyka opisowa języka niemieckiego - składnia 09-GOJNSKL-ILS-11
Treści programowe:
1. Typologia zdań. Budowa zdań prostych, rozwiniętych i wielokrotnie złożonych oraz elips i równoważników zdaniowych
2. Definicja i charakterystyka formalno-semantyczna i funkcjonalna orzeczenia i jego części
3. Definicja i charakterystyka formalno-semantyczna i funkcjonalna poszczególnych części zdania
4. Definicja i charakterystyka formalno-semantyczna i funkcjonalna przydawek
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
- wymienia i definiuje pojęcia i zagadnienia z zakresu składni języka niemieckiego
- wymienia i objaśnia treść, formę i funkcję podstawowej terminologii z zakresu składni zdań prostych, rozwiniętych i wielokrotnie złożonych oraz równoważników zdaniowych w języku niemieckim
- ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat składni zdań prostych, rozwiniętych i wielokrotnie złożonych oraz równoważników zdaniowych w języku niemieckim
- ma świadomość kompleksowej natury języka niemieckiego na płaszczyźnie składni i jego powiązań z innymi językami, w tym z językiem polskim
- nazywa i objaśnia metody i narzędzia służące analizie składniowej w obrębie zdań prostych i złożonych oraz ocenie ich poprawności gramatycznej
- ma świadomość posiadanej przez siebie wiedzy w zakresie analizy składniowej i jej przydatności praktycznej w translatoryce oraz dydaktyce oraz potrzeby jej aktualizacji w oparciu o różne źródła
Kryteria oceniania
Sposób oceniania: egzamin pisemny
Kryteria oceny egzaminu pisemnego:
- poprawność analizy składniowej zdań wielokrotnie złożonych, obejmującej następujące komponenty:
a. określenie struktury zdania (zdanie nadrzędne i podrzędne, typy zdań zależnych, wprowadzenie zdania spójnikowe lub bezspójnikowe)
b. określenie członów zdania (orzeczenie, podmiot, dopełnienia, okoliczniki, przydawki)
- poprawność terminologiczna i definicyjna w odpowiedzi na pytania teoretyczne z zakresu składni języka niemieckiego (zestaw zagadnień jest przekazywany studentom na wykładzie)
60% poprawnych rozwiązań – ocena dostateczna
Skala procentowa:
90 – 100% bardzo dobry
85 – 89% dobry plus
80 – 84% dobry
75 – 79% dostateczny plus
60 – 74% dostateczny
0 – 59% niedostateczny
Warunkiem podejścia do egzaminu jest zaliczenie konwersatorium z gramatyki opisowej (składni) języka niemieckiego.
Literatura
Literatura podstawowa:
Poźlewicz, A. / Duch-Adamczyk, J. / Schatte, Ch. (2013): Syntax des Deutschen im Abriss. Poznań.
Literatura dodatkowa:
Hentschel, E. / Weydt, H. (2003): Handbuch der deutschen Grammatik. Berlin.
Schulz, D. / Griesbach, H. (1995): Grammatik der deutschen Sprache. München.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: