Gramatyka opisowa języka norweskiego 09-GOJNO-44
Opis treści kształcenia
Przedstawienie szczegółowej wiedzy z zakresu składni języka norweskiego
Szczegółowa charakterystyka części zdania w j. norweskim
Schemat zdania głównego i podrzędnego w j. norweskim
Konstrukcje syntaktyczne charakterystyczne dla współczesnego języka norweskiego
Zależności pomiędzy składnią a semantyką czasownika w języku norweskim
Zasady analizy składniowej na poziomie zdania oraz tekstu – ćwiczenia z wykorzystaniem materiałów oryginalnych
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Posiada szczegółową wiedzę z zakresu składni języka norweskiego
Potrafi scharakteryzować części zdania
Posiada wiedzę nt. budowy norweskiego zdania (głównego i podrzędnego) i potrafi umiejscowić je w schemacie zdaniowym
Rozpoznaje i potrafi scharakteryzować specyficzne dla współczesnego języka norweskiego konstrukcje składniowe
Posiada pogłębioną znajomość norweskiej terminologii językoznawczej ze szczególnym uwzględnieniem składni
Potrafi scharakteryzować zależności pomiędzy składnią a semantyką czasownika w języku norweskim
Potrafi dokonać analizy składniowej na poziomie zdania oraz tekstu
Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie objętym modułem GOJNO-44
Kryteria oceniania
Wykład, dyskusja wokół literatury przedmiotu, ćwiczenia składniowe F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń składniowych
P: egzamin (pisemny)
Wykład, dyskusja wokół literatury przedmiotu, ćwiczenia składniowe F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń składniowych
P: egzamin (pisemny)
Wykład, ćwiczenia składniowe F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń
P: egzamin (pisemny)
Wykład, ćwiczenia składniowe F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń
P: egzamin (pisemny)
dyskusja wokół literatury przedmiotu F: dyskusja w grupie
P: egzamin (pisemny)
Wykład, ćwiczenia składniowe F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń
P: egzamin (pisemny)
Ćwiczenia w pracy z materiałami źródłowymi F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń
P: egzamin (pisemny)
dyskusja wokół problematyki związanej ze składnią F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń
P: egzamin (pisemny)
4. Kryteria oceniania
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Faarlund, Lie, Vannebo (1997). Norsk referansegrammatikk. Oslo: Universitetsforlaget.
Golden, Mac Donald, Ryen (1988). Norsk som fremmed spr?k. Grammatikk. Oslo.
Hagen, J.E. (2002). Norsk grammatikk for andrespr?kl?rere. Gyldendal Akademisk
Haslev, M. (1975). Setningsanalyse, Oslo.
Lie, S. (1976). Innf?ring i norsk syntaks. Oslo.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: