Gramatyka opisowa języka norweskiego 09-GOJNO-34
Opanowanie podstaw teorii gramatyki języka norweskiego i umiejętności poprawnego stosowania reguł gramatycznych w mowie i piśmie, zapoznanie z norweską terminologią językoznawczą. Zakres materiału obejmuje morfologię (w aspekcie fleksyjnym i słowotwórczym) i składnię języka norweskiego oraz podstawowe problemy z analizy tekstu, szczegółowy przegląd części mowy, części zdania, typy zdań, analiza zdania.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
posiada wiedzę z zakresu morfologii języka norweskiego (klasy gramatyczne, kryteria podziału wyrazów na klasy gramatyczne)
posiada podstawową wiedzę z zakresu składni języka norweskiego (fraza, typy fraz, stosunki składniowe pomiędzy elementami grupy składniowej)
potrafi analizować norweskie teksty pod kątem zjawisk gramatycznych omawianych w trakcie zajęć
posiada poszerzoną znajomość norweskiej terminologii językoznawczej (morfologia, ze szczególnym uwzględnieniem klas gramatycznych)
potrafi korzystać ze słowników oraz innych źródeł oryginalnych
ma świadomość potrzeby pogłębiania zdobytej wiedzy i umiejętności
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
1. Scharakteryzuj kryteria podziału wyrazów na części mowy/klasy gramatyczne.
2. Wymień cechy charakterystyczne norweskiego rzeczownika.
3. Które z występujących w tekście rzeczowników to masseord?
metody i kryteria oceniania
analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń morfologicznych
P: kolokwium zaliczeniowe (pisemne)
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – ba
rdzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Golden, A., Mac Donald, K., Michalsen, B., Ryen E. 1990. Hva er vanskelig i grammatikken? Oslo: Universitetsforlaget
Hagen, J.E. 2002. Norsk grammatikk for andrespr?kl?rere. Oslo: Gyldendal Akademisk
Golden, A., Mac Donald, K., Ryen, E. 1988. Norsk som fremmed spr?k. Grammatikk. Oslo: Universitetsforlaget
Lie, S. 1984. Innf?ring i norsk syntaks. 3. Utg. Oslo: Universitetsforlaget
N?s, O. 1972. Norsk grammatikk. 2. utg. Oslo: Fabritius
Vinje, F.E. 1977. Kompendium i grammatisk analyse. 6. utg. Oslo: Universitetsforlaget
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: