Gramatyka opisowa języka norweskiego 09-GOJNO-14
Opis treści kształcenia
Przedstawienie podstawowych zagadnień gramatyki opisowej
Prezentacja systemu samogłoskowego i spółgłoskowego języka norweskiego
Prezentacja systemu prozodycznego i akcentowego języka norweskiego
Przedstawienie zależności między fonemem i grafemem w języku norweskim
Przedstawienie zasad redukcji i asymilacji w wymowie norweskiej
Prezentacja różnic regionalnych w wymowie norweskiej
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Potrafi scharakteryzować system samogłoskowy, spółgłoskowy oraz zasady prozodii języka norweskiego
Zna zasady transkrypcji fonetycznej i potrafi je stosować w praktyce
Posiada wiedzę nt. zależności między ortografią a wymową i potrafi ją stosować
Rozpoznaje różnice regionalne w wymowie norweskiej i potrafi je umiejscowić geograficznie
Zna norweską terminologię językoznawczą ze szczególnym uwzględnieniem fonetyki i fonologii
Potrafi korzystać ze słowników wymowy norweskiej i innych materiałów pomocniczych
Ma świadomość potrzeby pogłębiania zdobytej wiedzy i umiejętności
Kryteria oceniania
F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń
P: kolokwium zaliczeniowe (pisemne)
F: dyskusja w grupie
Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
1. Podaj trzy charakterystyczne cechy niżej wymienionych głosek:
[p] ____________, ____________, ____________,
[ʉ:] ____________, ____________, ____________,
[ɕ] ____________, ____________, ____________,
[æ] ____________, ____________, ____________,
2. Scharakteryzuj pojęcie fonemu.
3. Podaj transkrypcję zapisanych poniżej wyrazów:
– bord
– skjære
– Bergen
metody i kryteria oceniania:
analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń fonetycznych
P: kolokwium zaliczeniowe (pisemne)
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Faarlund, J. T., Lie, S., Vannebo, Kj. I. 1997. {Norsk referansegrammatikk.}Oslo: Universitetsforlaget
Golden, A., Mac Donald, K., Michalsen, B., Ryen E. 1990. {Hva er vanskelig i grammatikken?} Oslo: Universitetsforlaget
Hagen, J. E. 2002. {Norsk grammatikk for andrespraaklaerere.} Oslo: Gyldendal Akademisk.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: