Gramatyka opisowa języka niemieckiego - morfologia 09-GOJNMORFc-ILS-11
Treści programowe:
1. Analiza słowotwórcza wyrazów i grup wyrazowych, rozpoznawanie struktury morfologicznej i tworzenie wyrazów wg zasad poprawności gramatycznej
2. Niemiecki system koniugacyjny, charakterystyka strukturalna, semantyczna i funkcjonalna czasownika
3. Niemiecki system deklinacyjny, charakterystyka strukturalna, semantyczna i funkcjonalna odmiennych części mowy (rzeczownika, przymiotnika, zaimków)
4. Charakterystyka strukturalna, semantyczna i funkcjonalna nieodmiennych części mowy (partykuł, przysłówków, spójników, przyimków)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
- wymienia i definiuje podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu zasad słowotwórstwa języka niemieckiego
- opisuje i wyjaśnia podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu morfologii w obrębie odmiennych i nieodmiennych części mowy języka niemieckiego
- ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat słowotwórstwa i morfologii w obrębie odmiennych i nieodmiennych części mowy języka niemieckiego
- samodzielnie wyszukuje, analizuje i selekcjonuje informacje dotyczące terminologii i modeli gramatycznych z gramatyk języka niemieckiego
- skutecznie posługuje się poznanymi metodami i narzędziami w celu analizy morfologicznej wybranych struktur i krytycznej, refleksyjnej oceny ich poprawności oraz potrafi merytorycznie argumentować
- ma świadomość posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności i potrzeby ich aktualizacji oraz potrafi ją samodzielnie zdobywać
- efektywnie organizuje pracę swoją oraz innych, potrafi ocenić jej merytoryczność i zasadność rozwiązań
Kryteria oceniania
Kryteria oceny konwersatorium:
1. Testy pisemne (60% poprawnych rozwiązań – ocena dostateczna)
Skala procentowa:
90 – 100% bardzo dobry
85 – 89% dobry plus
80 – 84% dobry
75 – 79% dostateczny plus
60 – 74% dostateczny
0 – 59% niedostateczny
2. Terminowość oddawania zadań domowych
3. Czynny udział w konwersatoriach
Ocena zaliczeniowa ustalana jest na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru oraz aktywności studenta na zajęciach.
Literatura
Zalecana literatura
Engel, U. (2004): Deutsche Grammatik – Neubearbeitung. München. (rozdziały dotyczące następujących części mowy: Adverb, Partikeln, Junktoren)
Helbig, G. / Buscha, J. (1999): Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Leipzig. (rozdziały dotyczące następujących części mowy: Verb, Nomen, Adjektiv, Pronomen, Präposition)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: