Gramatyka opisowa języka niemieckiego 09-GOJNML-12
Analiza słowotwórcza wyrazów i grup wyrazowych, rozpoznawanie struktury morfologicznej i tworzenie wyrazów wg zasad poprawności gramatycznej
Niemiecki system koniugacyjny, charakterystyka strukturalna, semantyczna i funkcjonalna czasownika
Niemiecki system deklinacyjny, charakterystyka strukturalna, semantyczna i funkcjonalna odmiennych części mowy (rzeczownika, przymiotnika, zaimków)
Charakterystyka strukturalna, semantyczna i funkcjonalna nieodmiennych części mowy (partykuł, przysłówków, spójników, przyimków)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
wymienia i definiuje podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu słowotwórstwa języka niemieckiego
opisuje i wyjaśnia podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu morfologii w obrębie odmiennych i nieodmiennych części mowy języka niemieckiego
skutecznie posługuje się poznanymi metodami i narzędziami w celu analizy morfologicznej wybranych struktur
efektywnie organizuje pracę swoją oraz innychh
Kryteria oceniania
Kryteria oceny konwersatorium:
- terminowość oddawania zadań domowych
- czynny udział w konwersatoriach
- testy pisemne (60% poprawnych rozwiązań – ocena dostateczna)
Ocena zaliczeniowa ustalana jest na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru oraz aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria oceny egzaminu pisemnego:
- poprawność terminologiczna i definicyjna
- poprawność analizy morfologicznej
- 60% poprawnych rozwiązań – ocena dostateczna
Warunkiem podejścia do egzaminu jest zaliczenie konwersatorium z gramatyki opisowej (morfologii) języka niemieckiego.
Metody oceniania:
• Metody kształtujące:
bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie zajęć oraz domu.
• Metody podsumowujące:
ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu testu zaliczeniowego.
Studenci podlegają ocenie ciągłej podczas wykonywania ćwiczeń w trakcie zajęć. Uzyskują również oceny cząstkowe z prac zaliczeniowych, które są omawiane i podsumowywane na zajęciach.
SKALA OCEN:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
Wybrane fragmenty następujących pozycji:
Eisenberg, P. et al. (2009): Die Grammatik. Unentbehrlich für richtiges Deutsch. [= Duden Bd. 4]. Mannheim usw.
Engel, U. (2004): Deutsche Grammatik – Neubearbeitung. München.
Helbig, G. / Buscha, J. (1999): Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Leipzig.
Helbig, G. / Buscha, J. (2000): Übungsgrammatik Deutsch. Berlin.
Hentschel, E. / Weydt, H. (2003): Handbuch der deutschen Grammatik. Berlin.
Hoberg, R. / Hoberg, U. (1997): Der kleine Duden. Deutsche Grammatik. Mannheim.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: