Gramatyka opisowa języka hiszpańskiego III (składnia) 09-GOJH3-5LH-33
Podstawowe pojęcia składni: zdanie, wypowiedź, równoważnik zdania, grupa składniowa.
Części mowy i części zdania w języku hiszpańskim.
Budowa grup: nominalnej, werbalnej, przymiotnikowej, przysłówkowej i przyimkowej.
Strukturę grupy nominalnej. Analiza części mowy i części zdania.
Struktura grupy werbalnej, orzeczenie nominalne, orzeczenie werbalne.
Analiza zdania prostego. Rodzaje zdań prostych. Typy pozycji składniowych.
La oración simple: concepto y clasificación. Modelo de análisis de una oración simple.
Budowa zdania złożonego (Complementos de SV) Rodzaje zdań złożonych w j. hiszpańskim.
1.Oraciones yuxtapuestas
2.Oraciones coordinadas y sus clases: copulativas, disyuntivas, adversativas, distributivas, explicativas
3.Oraciones subordinadas
Oraciones subordinadas sustantivas
Oraciones subordinadas adjetivas o de relativo
Oraciones subordinadas adverbiales
Analiza zdań prostych i złożonych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1/ Wyjaśnia podstawowe pojęcia składni: zdanie, wypowiedź, równoważnik zdania, grupa składniowa.
2/ Rozpoznaje i nazywa części mowy i części zdania w języku hiszpańskim.
3/ Rozumie i objaśnia różnice pomiędzy grupą nominalną i grupą werbalną, oraz grupami: przymiotnikowymi, przysłówkowymi i przyimkowymi.
4/ Identyfikuje poszczególne części mowy i zdania w grupie nominalnej. Potrafi wyjaśnić strukturę grupy nominalnej.
5/ Identyfikuje poszczególne części mowy i zdania w grupie werbalnej. Potrafi wyjaśnić strukturę grupy werbalnej.
6/ Objaśnia sposób analizy zdania prostego. Rozpoznaje i nazywa wszystkie rodzaje zdań prostych. Określa typy pozycji składniowych.
7/ Identyfikuje budowę zdania złożonego.
8/ Objaśnia sposób analizy zdania złożonego. Rozpoznaje i nazywa wszystkie rodzaje i typy zdań złożonych.
9/ Posiada zdolność analizy i objaśniania budowy zdania w j. hiszpańskiego.
10/ Korzysta ze źródeł literaturowych.
Kryteria oceniania
dyskusja podczas konwersatorium;
sprawdzian pisemny wiedzy.
Literatura
1/ Borrego Nieto, J., Gómez Asencio J., Prieto de los Mozos, Aspectos de sintaxis del español, Salamanca, Santillana.
2/ Hernández, C., Análisis gramatical, SGEL, Madrid, 2004
GILI GAYA, Samuel., Curso superior de sintaxis española, 11ª ed., Barcelona: Bibliograf, 1976.
3/ Gómez Torrego, L., Análisis sintáctico. Teoría y práctica. , Ediciones SM, Madrid 2007.
4/ Pawlik, J., Selección de problemas de gramática española, UAM, 2001.
5/ Sarmiento, R., Sánchez A., Gramática básica del español, Madrid, SGEL, 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: