Gramatyka opisowa języka hiszpańskiego I (morfologia I) 09-GOJH1-3LH-13
Całość kursu podzielono na analizę grupy nominalnej, werbalnej i opis funkcjonowania tych elementów w zdaniu hiszpańskim. Szczególnie rozbudowana jest tematyka związana z grupą werbalną, która dotyczy złożonych zagadnień związanych z funkcjonowaniem czasów, trybów i aspektów czasownika. Pierwszy semestr przewidziano na omówienie podstawowych jednostek języka, formy i funkcji elementów grupy nominalnej oraz wstępną charakterystykę elementów grupy werbalnej. Drugi semestr poświęcono na szczegółowe przedstawienie kategorii czasownika (czas, tryb, strona, aspekt) oraz jego dopełnień (bliższe, dalsze), a także omówienie najważniejszych form perífrasis verbales. W trzecim semestrze studenci zapoznają się z terminologią oraz zagadnieniami z zakresu składni hiszpańskiej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma podstawową wiedzę z gramatyki opisowej języka hiszpańskiego, z zakresu morfologii i składni; zna podstawową terminologię związaną z kategoriami gramatycznymi języka hiszpańskiego. Dysponuje uporządkowaną wiedzą odnośnie składników grupy nominalnej; umie opisać formę, funkcje i rodzaje rzeczownika w zdaniu, sposób funkcjonowania czasów w trybach oznajmującym, warunkowym i rozkazującym; zna strony i aspekty czasownika, funkcjonowanie dopełnień; zna dokładnie paradygmaty i potrafi opisać zaimki i ich funkcje oraz związane z nimi zjawiska gramatyczne typowe dla języka hiszpańskiego. Rozumie funkcjonowanie kategorii rodzajnika, zaimków przymiotnych oraz przymiotnika; umie opisać funkcjonowanie hiszpańskich peryfraz czasownikowych i zna ich podziały; zna specyfikę hiszpańskiego trybu łączącego i potrafi precyzyjnie opisać walory jego czasów. Potrafi wyjaśnić podstawowe pojęcia składni, identyfikować poszczególne części mowy i zdania w grupie nominalnej i werbalnej. Umie przeprowadzić analizę zdania prostego i złożonego. Zna typologię zdań.
Kryteria oceniania
Wykład konwersatoryjny, dyskusja podczas konwersatorium.
obecność na zajęciach, aktywny udział w zajęciach (dyskusja, ćwiczenia, itp.), przygotowanie do zajęć zgodnie z podanym zakresem bibliografii przedmiotu, współpraca z kolegami i prowadzącym zajęcia.
Literatura
Alarcos Llorach E., Gramática de la lengua española, Madrid, 1994.
Gili y Gaya S., Curso superior de sintaxis española, Barcelona, 1976.
Borrego Nieto, J., et al.. Aspectos de sitaxis del español, Salamanca, 2007.
Gomez Torrego, L., Análisis sintáctico. Teoría y práctica, Madrid, 2007.
Gomez Torrego, L., Análisis morfológico. Teoría y práctica, Madrid, 2007.
Hernández C., Análisis gramatical, SGEL, Madrid, 2004
Pawlik, J., Selección de problemas de gramática española, UAM, 2001.
Sarmiento, R., Sánchez A., Gramática básica del español, Madrid, SGEL, 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: