Gramatyka opisowa języka duńskiego 09-GOJD-44
Przedstawienie szczegółowej wiedzy z zakresu składni języka duńskiego
Szczegółowa charakterystyka części zdania w j. duńskim
Schemat zdania głównego i podrzędnego w j. duńskim
Konstrukcje syntaktyczne charakterystyczne dla współczesnego języka duńskiego
Zależności pomiędzy składnią a semantyką czasownika w języku duńskim
Zasady analizy składniowej na poziomie zdania oraz tekstu – ćwiczenia z wykorzystaniem materiałów oryginalnych
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Posiada szczegółową wiedzę z zakresu składni języka duńskiego
Potrafi scharakteryzować części zdania
Posiada wiedzę nt. budowy duńskiego zdania (głównego i podrzędnego) i potrafi umiejscowić je w schemacie zdaniowym
Rozpoznaje i potrafi scharakteryzować specyficzne dla współczesnego języka duńskiego konstrukcje składniowe
Posiada pogłębioną znajomość duńskiej terminologii językoznawczej ze szczególnym uwzględnieniem składni
Potrafi scharakteryzować zależności pomiędzy składnią a semantyką czasownika w języku duńskim
Potrafi dokonać analizy składniowej na poziomie zdania oraz tekstu
Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie objętym modułem dla poziomu B2/B2+
Kryteria oceniania
Wykład, dyskusja wokół literatury przedmiotu, ćwiczenia składniowe F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń składniowych
P: egzamin (pisemny)
Wykład, ćwiczenia składniowe F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń
P: egzamin (pisemny)
Wykład, ćwiczenia składniowe F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń
P: egzamin (pisemny)
Dyskusja wokół literatury przedmiotu F: dyskusja w grupie
P: egzamin (pisemny)
Wykład, ćwiczenia składniowe F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń
P: egzamin (pisemny)
Ćwiczenia w pracy z materiałami źródłowymi F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń
P: egzamin (pisemny)
Dyskusja wokół problematyki związanej ze składnią F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń
P: egzamin (pisemny)
4. Kryteria oceniania
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Allan, R., Holmes, Ph., Lundskær-Nielsen, T. 1995. Danish. A Comprehensive Grammar. London and New York: Routledge.
Becker-Christensen, Chr., Widell, P. 2008. Politikens Nudansk Grammatik. 4. udg., 3. opl., København: Politikens Forlag A/S.
Burcharth N. 2005. Grammatik - en genvej til fremmedsprog. 4. udg., 2. opl., Aalborg.
Christensen Zola R., Christensen L. 2006. Dansk Grammatik. 2.opl., Odense: Syddansk Universitetsforlag.
Fischer-Hansen B., Kledal A. 2004. Grammatikken – håndbog i dansk grammatik for udlændinge. 3. udg., Herning: Special-pædagogisk Forlag.
Hansen E. 2006. Dæmonernes Port. Materiale til studiet af dansk sprog. 5. udg., København: Hans Reitzel.
Jacobsen H. Galberg, Skyum-Nielsen P. 2007. Dansk sprog. En grundbog. 2. udg., Schønberg.
Jacobsen H. Galberg, Stray Jørgensen P. 2007. Politikens Håndbog i Nudansk. 5. udg., Politikens Forlag.
Kledal A., Fischer-Hansen B. 2003. Basisgrammatikken. Basishåndbog i dansk grammatik for udlændinge. Herning: Special-pædagogisk Forlag.
Rajnik E. 1999. Gramatyka języka duńskiego. Morfologia. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.
Rajnik E. 2006. Podstawy gramatyki języka duńskiego z ćwiczeniami. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.
Søndergaard, G. 1998. Sproglig analyse. Begreber og værktøjer. 2. opl., Munksgaard.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: