Gramatyka opisowa języka duńskiego 09-GOJD-34
Opanowanie podstaw teorii gramatyki języka duńskiego i umiejętności poprawnego stosowania reguł gramatycznych w mowie i piśmie, zapoznanie z duńską terminologią językoznawczą. Zakres materiału obejmuje morfologię (w aspekcie fleksyjnym i słowotwórczym) i składnię języka duńskiego oraz podstawowe problemy z analizy tekstu, szczegółowy przegląd części mowy, części zdania, typy zdań, analiza zdania.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
posiada wiedzę z zakresu morfologii języka duńskiego (klasy gramatyczne, kryteria podziału wyrazów na klasy gramatyczne)
posiada podstawową wiedzę z zakresu składni języka duńskiego (fraza, typy fraz, stosunki składniowe pomiędzy elementami grupy składniowej)
potrafi analizować duńskie teksty pod kątem zjawisk gramatycznych omawianych w trakcie zajęć
posiada poszerzoną znajomość duńskiej terminologii językoznawczej (morfologia, ze szczególnym uwzględnieniem klas gramatycznych)
potrafi korzystać ze słowników oraz innych źródeł oryginalnych
ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie modułu dla poziomu B1+/B2 wg ESOKL
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
a) Scharakteryzuj kryteria podziału wyrazów na części mowy/klasy gramatyczne.
b) Wymień cechy charakterystyczne duńskiego rzeczownika.
c) Które z występujących w tekście rzeczowników to kollektiver?
meotody i kryteria oceniania:
analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń morfologicznych
P: kolokwium zaliczeniowe (pisemne)
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Allan, R., Holmes, Ph., Lundskær-Nielsen, T. 1995. Danish. A Comprehensive Grammar. London and New York: Routledge.
Becker-Christensen, Chr., Widell, P. 2008. Politikens Nudansk Grammatik. 4. udg., 3. opl., København: Politikens Forlag A/S.
Burcharth N. 2005. Grammatik - en genvej til fremmedsprog. 4. udg., 2. opl., Aalborg.
Christensen Zola R., Christensen L. 2006. Dansk Grammatik. 2.opl., Odense: Syddansk Universitetsforlag.
Fischer-Hansen B., Kledal A. 2004. Grammatikken – håndbog i dansk grammatik for udlændinge. 3. udg., Herning: Special-pædagogisk Forlag.
Hansen E. 2006. Dæmonernes Port. Materiale til studiet af dansk sprog. 5. udg., København: Hans Reitzel.
Jacobsen H. Galberg, Skyum-Nielsen P. 2007. Dansk sprog. En grundbog. 2. udg., Schønberg.
Jacobsen H. Galberg, Stray Jørgensen P. 2007. Politikens Håndbog i Nudansk. 5. udg., Politikens Forlag.
Kledal A., Fischer-Hansen B. 2003. Basisgrammatikken. Basishåndbog i dansk grammatik for udlændinge. Herning: Special-pædagogisk Forlag.
Rajnik E. 1999. Gramatyka języka duńskiego. Morfologia. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.
Rajnik E. 2006. Podstawy gramatyki języka duńskiego z ćwiczeniami. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.
Søndergaard, G. 1998. Sproglig analyse. Begreber og værktøjer. 2. opl., Munksgaard.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: