Gramatyka opisowa języka duńskiego 09-GOJD-14
Opis treści kształcenia
Przedstawienie podstawowych zagadnień gramatyki opisowej
Prezentacja systemu samogłoskowego i spółgłoskowego języka duńskiego
Prezentacja systemu prozodycznego i akcentowego języka duńskiego
Przedstawienie zależności między fonemem i grafemem w języku duńskim
Przedstawienie zasad redukcji i asymilacji oraz użycia zwarcia krtaniowego w wymowie duńskiej
Prezentacja różnic regionalnych w wymowie duńskiej
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Potrafi scharakteryzować system samogłoskowy, spółgłoskowy oraz zasady prozodii języka duńskiego
Zna zasady transkrypcji fonetycznej i potrafi je stosować w praktyce
Posiada wiedzę nt. zależności między ortografią a wymową i potrafi ją stosować
Rozpoznaje różnice regionalne w wymowie duńskiej i potrafi je umiejscowić geograficznie
Zna duńską terminologię gramatyczną, ze szczególnym uwzględnieniem fonetyki i fonologii
Potrafi korzystać ze słowników wymowy duńskiej i innych materiałów pomocniczych
Ma świadomość potrzeby pogłębiania zdobytej wiedzy i umiejętności
Kryteria oceniania
F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń fonetycznych
P: kolokwium zaliczeniowe (pisemne)
Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
a) Podaj trzy charakterystyczne cechy niżej wymienionych głosek:
[ɳ] ____________, ____________, ____________,
[œ] ____________, ____________, ____________,
[ŗ] ____________, ____________, ____________,
[æ] ____________, ____________, ____________,
b) Scharakteryzuj pojęcie fonemu.
c) Podaj transkrypcję zapisanych poniżej wyrazów:
– bord
– sygeplejerske
– spørgeskema
metody oceniania:
analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń fonetycznych
kolokwium zaliczeniowe (pisemne)
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Becker-Christensen, Chr., Widell, P. 1995. Politikens Nudansk Grammatik. Koebenhavn: Politikens Forlag
Fischer-Hansen B., Kledal A. 2004. Grammatikken - haandbog i dansk grammatik for udlaendinge, 3. udgave. Herning: Special-paedagogisk Forlag
Bundgaard A., Schmidt Th. 1994. Gads Grammatik Dansk. Koebenhavn: GEC Gad
Fischer-Hansen B., Kledal A. 1994. Grammatikken. Haandbog i dansk grammatik for udlaendinge. Koebenhavn: Special-paedagogisk forlag
Rajnik, E. 1999. Gramatyka języka duńskiego - morfologia. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: