Gramatyka opisowa języka chińskiego 09-GOJC-12
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Rozwój badań językoznawczych w zakresie językoznawstwa sinologicznego – główne teorie i metodologie.
Typologiczne cechy języka chińskiego.
System morfologiczny języka chińskiego i procesy morfologiczne.
Kategorie leksykalne w języku chińskim.
Charakterystyka i funkcje elementów nominalnych.
Charakterystyka i funkcje elementów werbalnych.
Stosowanie przysłówków, przyimków i spójników.
Partykuły strukturalne, aspektualne i modalne.
Grupy składniowe – struktura i funkcje w zdaniu.
Podstawowe składniki zdania – podmiot, orzeczenie, dopełnienie.
Przydawki i okoliczniki.
Kategoria komplementu.
Szyk zdania chińskiego i jego wariacje.
Podstawowe struktury zdaniowe – charakterystyka i zastosowanie.
Specyficzne struktury zdaniowe – charakterystyka i zastosowanie.
Konstrukcja shi…de.
Konstrukcje wyrażające emfazę.
Zdania pytające.
Zdania rozkazujące.
Zdania złożone.
.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
zna podstawowe zagadnienia z zakresu gramatyki opisowej języka chińskiego i wypowiada się na ten temat;
zna podstawowe teorie i metodologię badań z zakresu gramatyki języka chińskiego;
zna podstawową terminologię z zakresu gramatyki opisowej języka chińskiego;
ma świadomość kompleksowej natury języka chińskiego;
przeprowadza analizę składniową różnych typów jednostek językowych;
poprawnie stosuje omawiane formy i struktury gramatyczne w tekstach mówionych i pisanych;
analizuje wypowiedzi pod względem poprawności językowej i koryguje formy błędne lub nietrafnie zastosowane;
korzystając z różnych źródeł, samodzielnie wyszukuje i analizuje informacje przydatne do rozwiązywania problemów językowych;
ma świadomość posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz swoich ograniczeń, a także konieczności ciągłego dokształcania.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Egzamin pisemny
ocena rozwiązania zadań i problemów językowych
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): doskonała znajomość zagadnień z zakresu gramatyki opisowej języka chińskiego (teoria, metodologia, pojęcia), poprawne analizowanie i stosowanie omawianych struktur gramatycznych, poprawne identyfikowanie błędnych wypowiedzi i ich korekta, efektywne rozwiązywanie problemów językowych;
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra znajomość zagadnień z zakresu gramatyki opisowej języka chińskiego (teoria, metodologia, pojęcia), zasadniczo poprawne analizowanie i stosowanie omawianych struktur gramatycznych (możliwe drobne usterki), poprawne identyfikowanie większości błędnych wypowiedzi i ich korekta, efektywne rozwiązywanie większości problemów językowych;
dobry (db; 4,0): dobra znajomość zagadnień z zakresu gramatyki opisowej języka chińskiego (teoria, metodologia, pojęcia), poprawne analizowanie i stosowanie większości omawianych struktur gramatycznych (możliwe nieliczne błędy i usterki), poprawne identyfikowanie ewidentnie błędnych wypowiedzi i ich korekta (możliwe drobne niedociągnięcia), efektywne rozwiązywanie większości typowych problemów językowych;
dostateczny plus (+dst; 3,5): przeciętna znajomość zagadnień z zakresu gramatyki opisowej języka chińskiego (teoria, metodologia, pojęcia), poprawne analizowanie i stosowanie podstawowych struktur gramatycznych (możliwe błędy i usterki w przypadku bardziej skomplikowanych konstrukcji), zasadniczo poprawne identyfikowanie większości ewidentnie błędnych wypowiedzi i ich korekta (z drobnymi niedociągnięciami), efektywne rozwiązywanie niezbyt skomplikowanych problemów językowych;
dostateczny (dst; 3,0): przeciętna znajomość najbardziej podstawowych zagadnień z zakresu gramatyki opisowej języka chińskiego (teoria, metodologia, pojęcia), poprawne analizowanie i stosowanie najbardziej podstawowych struktur gramatycznych (możliwe błędy i usterki w przypadku bardziej skomplikowanych konstrukcji), zasadniczo poprawne identyfikowanie rażąco błędnych wypowiedzi i ich korekta, efektywne rozwiązywanie najbardziej podstawowych problemów językowych;
niedostateczny (ndst; 2,0): brak orientacji lub niedostateczna znajomość najbardziej podstawowych zagadnień z zakresu gramatyki opisowej języka chińskiego (teoria, metodologia, pojęcia), brak umiejętności poprawnego analizowania i stosowania najbardziej podstawowych struktur gramatycznych (liczne lub rażące błędy), brak zdolności do identyfikowania rażąco błędnych wypowiedzi i nieumiejętne próby korekty, niezdolność do rozwiązywania najbardziej podstawowych problemów językowych.
Literatura
‒ Liu Yuehua 2004. Shiyong Xiandai Hanyu Yufa. Beijing: Shangwu Yinshuguan.
‒ Fang Yuqing 1994. Shiyong Hanyu Yufa. Beijing: Beijing Yuyanxueyuan Chubanshe.
‒ Li, Charles N., Sandra A. Thompson. 1981. A Functional Reference Grammar. Berkeley: University of California Press (wybrane fragmenty)
Literatura uzupełniająca:
‒ Zhu Dexi 2009. Yufa Jiangyi. Beijing: Shangwu Yinshuguan.
‒ Song Guangzhong 1988, Yuwen Changyongci Cixing Shouce. Beijing: Beijing Chubanshe
‒ Hu Mingyang 1996. Cilei Wenti Kaocha. Beijing: Beijing Yuyan Xueyuan Chubanshe.
‒ Peng Xiaochuan, Li Taoji, Wang Hong 2007. Duiwai Hanyu Jiaoxue Yufa Shiyi 201 li. Beijing: Shangwu Yinshuguan.
‒ Yang Tiange 1990. Hanyu Changyongci Dapei Cidian. Beijing: Waiyu Jiaoxue yu Yanjiu Chubanshe.
‒ Li Xiaoqi 2005. Xiandai Hanyu Xuci Shouce. Beijing: Beijing Daxue Chubanshe.
‒ Hou Xuechao 2004. Xiandai Hanyu Xuci Cidian. Beijing: Beijing Daxue Chubanshe.
‒ Zhang Wu 2003. Xiandai Hanyu Xuci Cidian. Beijing: Shangwu Yinshuguan.
‒ Zhang Wu, Fan Kaiqin 2004. Xiandai Hanyu Xuci Yanjiu Zongshu. Hefei. Anhui Jiaoyu Chubanshe.
‒ Chao, Yuen Ren. 1968. A Grammar of Spoken Chinese. Berkeley: University of California Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: