Gramatyka opisowa języka angielskiego 09-GOJAA-22
Język, językoznawstwo, fonetyka, fonologia.
Anatomia i fizjologia aparatu mowy.
Podział artykulacyjny głosek.
Jednostki w językoznawstwie. Jednostki mowy: segmenty i suprasegmenty. Ortografia. Transkrypcja. Zasady transkrypcji IPA.
Głoski języka angielskiego i ich warianty
Fonetyka porównawcza języka angielskiego i języka polskiego.
Fonetyka porównawcza wymowy brytyjskiej i amerykańskiej.
Fonem.
Transkrypcja fonetyczna języka angielskiego.
Sylaba.
Fonotaktyka (fonetyka kombinatoryjna) języka angielskiego.
Cechy suprasegmentalne języka angielskiego: rytm.
Cechy suprasegmentalne języka angielskiego: akcent wyrazowy.
Cechy suprasegmentalne języka angielskiego: intonacja.
Procesy fonostylistyczne (mowa łączona) języka angielskiego.
Podział akustyczny głosek.
Percepcja mowy.
Zależności pomiędzy fonetyką a fonologią.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
posiada umiejętność podstawowego opisu artykulacji dźwięków mowy języka angielskiego
umie wymienić elementy fonemiczne języka angielskiego i przeprowadzić ich ogólną systematyzację
potrafi przeprowadzić podstawowe porównanie artykulacji dźwięków angielskich i polskich oraz systemów fonemicznych tych języków
rozumie zasady transkrypcji fonemicznej i fonetycznej oraz potrafi z nich korzystać
umie opisać i przeanalizować główne zjawiska mowy ciągłej w języku angielskim
potrafi nazwać główne zjawiska suprasegmentalne
potrafi objaśnić znaczenie analizy akustycznej mowy
ma umiejętność korzystania z podstawowych źródeł piśmienniczych dziedziny
potrafi odnieść zdobytą wiedzę do własnej wymowy w języku angielskim oraz do wymowy innych osób, zarówno rodzimych użytkowników, jak i uczących się
uświadamia sobie potrzebę dalszego doskonalenia swoich umiejętności oraz wie, jak to robić
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność aktywny udział na zajęciach;
- systematyczne przygotowanie do zajęć;
- wykonywanie ustnych i pisemnych prac domowych i kontrolnych;
- zaliczenie śródsemestralnych prac kontrolnych, sprawdzających stopień opanowania materiału z zakresu zajęć oraz poszczególne umiejętności językowe;
- zaliczenie/egzamin końcowy
- inne (np. systematyczne zaliczanie ewentualnych nieobecności)
Metody oceniania:
• Metody kształtujące:
bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie zajęć oraz domu.
• Metody podsumowujące:
ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu egzaminu.
Studenci podlegają ocenie ciągłej podczas wykonywania ćwiczeń w trakcie zajęć. Uzyskują również oceny cząstkowe z prac zaliczeniowych, które są omawiane i podsumowywane na zajęciach.
SKALA OCEN:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
Sikorska, Liliana. 2007. A short history of English literature. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Sikorska, Liliana (ed.). 2007. An outline history of English literature in texts. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Zbierski, Henryk. 2002. Historia literatury angielskiej. Poznań: Atena.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: