Gramatyka opisowa języka łotewskiego 09-GOŁ-FŁ-14
FONETYKA
- Samogłoski języka łotewskiego (klasyfikacja artykulacyjna i akustyczna)
- Spółgłoski języka łotewskiego (klasyfikacja artykulacyjna i akustyczna)
- Dyftongi i połączenia dyftongiczne
- Procesy fonetyczne zachodzące w języku łotewskim (asymilacja progresywna i regresywna, dysymilacja)
- Sylaba (centrum i marginalia sylaby, nagłos, wygłos, śródgłos)
- Prozodia (akcent główny, akcent poboczny, przebieg intonacji)
FONOLOGIA
- System fonologiczny języka łotewskiego (fonem a głoska, metodyka ustalania fonemów, identyfikacja paradygmatyczna, identyfikacja syntagmatyczna, tabela dystrybucyjna)
- Fonologiczny system wokaliczny (Matryca cech dystynktywnych, opozycje)
- Fonologiczny system konsonantyczny (Matryca cech dystynktywnych, opozycje)
- Fonologiczna interpretacja połączeń dyftongicznych oraz uo, ie
- Neutralizacja (archifonem)
- Elementy suprasegmentalne i ich funkcje
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu, student:
1. Potrafi nazywać i stosować w języku polskim i łotewskim wszystkie przedmiotem objęte pojęcia związane z fonetyką i fonologią
2. Potrafi opisać głoski według cech akustycznych i artykulacyjnych
3. Potrafi określić dyftongi
4. Umie rozpoznawać i nazywać procesy fonetyczne zachodzące w języku łotewskim
5. Umie ustalać granice sylab
6. Potrafi wydzielać fonemy samogłoskowe i spółgłoskowe, ustalać opozycje i miejsca neutralizacji opozycji
7. Potrafi przeprowadzić fonologiczną interpretację połączeń dyftongicznych oraz dyftongów
8. Jest zdolny aby opisać elementy suprasegmentalne
9. Zna najważniejszą literaturę badawczą z fonetyki i fonologii i potrafi z niej korzystać
Kryteria oceniania
Metody:
cząstkowe testy zaliczeniowe w procesie kształcenia, test zaliczeniowy na koniec kształcenia
Kryterium oceniania:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich testów kontrolnych (co 2 jednostki lekcyjne, minimum 61%) oraz test zaliczeniowy na koniec kształcenia (<61% - ndst, 61-70% dst, 71-75% dst+, 76-85% db, 86-90% db+, 91%< bdb)możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze
Literatura
Podstawowa:
BERGMANE, A., GRABIS, R., LEPIKA, M., SOKOLS, E. (red.) 1959. Mūsdienu latviešu literārās valodas gramatika. Rīga: Latvijas PSR zinātņu akadēmijas izdevniecība.
CLARK, J., YALLOP, C. 1999. An Introduction to Phonetics and Phonology. Oxford UK & Cambridge USA: Blackwell.
DAVIS, F.J. 1998. Phonetics and Phonology. Stuttgart – Düsseldorf – Leipzig: Ernst Klett Verlag.
DUKIEWICZ, L., SAWICKA, I. 1995. Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia. Kraków.
MUIŽNIECE, L. 2002. Latviešu valodas praktiskā fonoloģija. Rīga: Apgāds “Rasa ABC”.
LAUA, A.1997. Latviešu literārās valodas fonētika. Rīga: Zvaigzne.
OSTASZEWSKA, D., TAMBOR, J. 2001. Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
ROCA, I., JOHNSON, W. 1999. A Course in Phonology. Oksford: Blackwell.
SAUSSURE, FERDINAND. 2002. Kurs językoznawstwa ogólnego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
SMOCZYŃSKI, W. 2001. Język litewski w perspektywie porównawczej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. str. 60-74.
Dodatkowa:
POLAŃSKI, KAZIMIERZ (red.). 1999. Encyklopedia językoznawstwa ogólnego. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich
URBAŃCZYK, STANISŁAW & KUCAŁA, MARIAN (red.). 1999. Encyklopedia języka polskiego. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich
BAŃCZEROWSKI, J., POGONOWSKI, J., ZGÓŁKA, T. 1982. Wstęp do językoznawstwa.Poznań: UAM.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: