Glottodydaktyka 09-GLOTTO-SK-11
Przyswajanie języka obcego w sposób naturalny a uczenie się w warunkach instytucjonalnych (m.in. teorie akwizycji językowej).
Czynniki wpływające na przyswajanie i naukę języków (czynniki natury biologicznej, interferencja, motywacja, postawy, samoocena,
podejmowanie ryzyka).
Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania języków obcych oraz indywidualne czynniki warunkujące sukces lub niepowodzenie w
procesie uczenia się z uwzględnieniem strategii i technik uczenia się.
Kompetencja komunikacyjna i strategie komunikacyjne (typologia, przykłady).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student:
Ma podstawową wiedzę i potrafi wypowiadać się pisemnie i ustnie na temat procesu przyswajania języków w sposób
naturalny i uczenia się w warunkach instytucjonalnych
Potrafi analizować i krytycznie oceniać informacje z różnych źródeł dotyczące omawianych tematów
Potrafi wypowiadać się na wybrane tematy z dziedziny wiedzy o nauczaniu języków obcych
Potrafi pracować w grupie przy wykonywaniu projektów
Ma pogłębioną wiedzę na temat różnorodności kulturowej i światopoglądowej
Rozumie potrzebę uczenia się języków przez całe życie, jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy dotyczącej przyswajania języków oraz jej wykorzystania na dalszych etapach studiów filologicznych oraz w życiu zawodowym
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia
poszczególnych efektów
dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami
dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków
dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z istotnymi błędami i/lub brakami
dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami lub brakami (poziom minimalnie wymagany, akceptowany przez nauczyciela akademickiego)
niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane
Literatura
H. Komorowska, Metodyka nauczania języków obcych, W-wa 2001.;
E. Dąbrowska, W. Kubiński (red.), Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego,
Universitas, Kraków 2003.;
J. Arabski, O przyswajaniu języka drugiego (obcego), WSiP, W-wa 1985.;
Lightbown, P., & Spada, N. How languages are learned (4th ed., Oxford handbooks for language
teachers). Oxford: Oxford University Press 2013.
G. Heyd, Deutsch lehren, Diesterweg, Frankfurt/M. 1991.;
H. Komorowska, Testy w nauczaniu j. obcych, W-wa 1984.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: