Gramatyka kontrastywna rumuńsko-polska 09-GKRP-5LR-11
Programem zajęć objęte są następujące zagadnienia:
1/ Zasób fonemów w systemie języka polskiego i rumuńskiego, z wyodrębnieniem różnic
2/ Struktura polskiej i rumuńskiej grupy spółgłoskowej i samogłoskowej, z wyodrębnieniem różnic
3/ Akcent i intonacja w polskim i rumuńskim, z wyodrębnieniem różnic
4/ Polskie i rumuńskie części mowy, z wyodrębnieniem różnic
5/ Budowa polskiej i rumuńskiej formy wyrazowej (gramatycznej), z wyodrębnieniem różnic
6/ Morfologiczne kategorie fleksyjne, ich wartości, funkcje i wykładniki formalne w języku polskim i rumuńskim, z wyodrębnieniem różnic
7/ Polska i rumuńska fleksja werbalna: paradygmatyka, z wyodrębnieniem różnic
8/ Polska i rumuńska fleksja nominalna: paradygmatyka, z wyodrębnieniem różnic
9/ Budowa morfologiczna (morfotaktyczna) polskich i rumuńskich derywatów i złożeń, z wyodrębnieniem różnic
10/ Reguły kompozycji słowotwórczej w polskim i rumuńskim, z wyodrębnieniem różnic
11/ Podstawowe reguły i środki formalne derywacji słowotwórczej w polskim i rumuńskim, z wyodrębnieniem różnic
12/ Struktura polskiej i rumuńskiej grupy nominalnej, z wyodrębnieniem różnic
13/ Struktura polskiego i rumuńskiego wypowiedzenia niezdaniowego, z wyodrębnieniem różnic
14/ Struktura polskiego i rumuńskiego zdania pojedynczego, z wyodrębnieniem różnic
15/ Struktura polskiego i rumuńskiego zdania złożonego, z wyodrębnieniem różnic
16/ Struktura formalna, temporalność i modalność polskiego i rumuńskiego zdania dopełnieniowego i względnego, z wyodrębnieniem różnic
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1/ rozpoznaje i objaśnia różnice między zasobem fonemów, między strukturą grup samogłoskowych i spółgłoskowych oraz strukturą akcentową w języku polskim i rumuńskim
2/ rozpoznaje i objaśnia różnice między zasobami części mowy i kategorii fleksyjnych, ich funkcjami i wykładnikami formalnymi
3/ rozpoznaje i objaśnia różnice między budową polskich i rumuńskich form syntetycznych i analitycznych
4/ rozpoznaje i objaśnia różnice między odmianą rzeczowników, zaimków, przymiotników, liczebników i czasowników w języku polskim i rumuńskim
5/ rozpoznaje i objaśnia różnice między podstawowymi strukturami polskich i rumuńskich derywatów i złożeń
6/ rozpoznaje i objaśnia różnice między strukturami polskiej i rumuńskiej grupy nominalnej oraz polskiego i rumuńskiego wypowiedzenia niezdaniowego
7/ rozpoznaje i objaśnia różnice między polskimi i rumuńskimi strukturami zdania pojedynczego
8/ rozpoznaje i objaśnia różnice między podstawowymi polskimi i rumuńskimi strukturami zdania złożonego
9/ identyfikuje i definiuje różnice diakrytyczne w prostych i złożonych jednostkach języka polskiego i rumuńskiego
10/ identyfikuje i definiuje podstawowe morfologiczne różnice strukturalne oraz różnice fleksyjne w złożonych jednostkach języka polskiego i rumuńskiego
11/ Identyfikuje i definiuje różnice strukturalne polskich i rumuńskich derywatów i złożeń
12/ identyfikuje i definiuje różnice strukturalne polskich i rumuńskich grup składniowych i wypowiedzeń
13/ wykorzystuje językoznawcze źródła teoretyczne i opisowe do gramatycznej analizy kontrastywnej polsko-rumuńskiej
14/ prawidłowo przeprowadza kontrastywną analizę fonologiczną prostej i złożonej jednostki językowej
15/ prawidłowo przeprowadza kontrastywną analizę morfologiczną (fleksyjną) prostej i złożonej jednostki językowej
16/ prawidłowo przeprowadza kontrastywną analizę słowotwórczą prostej i złożonej jednostki językowej
17/ prawidłowo przeprowadza kontrastywną analizę składniową grup i wypowiedzeń
18/ określa i wyjaśnia wykorzystanie wyników kontrastywnej analizy fonologicznej, morfologicznej, słowotwórczej i składniowej w językoznawstwie stosowanym
Kryteria oceniania
- Egzamin pisemny
- Kolokwium ustne
- Test
- Raport
-bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
-dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
-dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
-dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
-dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
-niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
1/ Coteanu I. (coord.), „Limba română contemporană. Fonetica. Fonologia. Morfologia”, EDP, Bucureşti, 1985.
2/ Coteanu I., Forăscu N., Bidu-Vrănceanu A., „Limba română contemporană. Vocabularul”, EDP, Bucureşti, 1985.
3/ Dukiewicz L., Sawicka I., „Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia”, Wydawnictwo IJP PAN, Kraków, 1995.
4/ Graur Al., Avram M. (red.), „Formarea cuvintelor în limba română”, Editura Academie RSR, Bucureşti, 1970.
5/ Grzegorczykowa R., Laskowski R., Wróbel H. (red.), „Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia”, PWN, Warszawa, 1998.
6/ Grzegorczykowa R., Wykłady z polskiej składni”, PWN, Wraszawa, 2004.
7/ Guţu Romalo V., „Gramatica limbii române. Vol. I. Cuvântul”, Editura AR, Bucureşti, 2005.
8/ Guţu Romalo V., „Gramatica limbii române. Vol. II. Enunţul”, Editura AR, Bucureşti, 2005.
9/ Irimia D., „Gramatica limbii române”, Polirom, Iaşi, 1997.
10/ Sala M. (coord.), „Enciclopedia limbii române”, Univers Enciclopedic, Bucureşti, 2001.
11/ Strutyński J., „Gramatyka polska”, Księgarnia Akademicka, Kraków, 1996.
12/ Urbańczyk S., Kucała M. (red.), „Encyklopedia języka polskiego”, Ossolineum, Wrocław, 1999.
13/ Vasiliu Em., „Fonologia limbii române”, Editura Ştiinţifică, Bucureşti, 1965.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: