Gramatyka kontrastywna hiszpańsko-polska 09-GKHP-6LH-11
Język, pojęcia ogólne, poziomy języka
Podstawowa terminologia w badaniach kontrastywnych
Historia dyscypliny i jej znaczenie na przełomie wieków
Elementy językoznawstwa typologicznego
Syntetyczny i analityczny charakter języków
Morfologia i składnia grupy imiennej w języku polskim i hiszpańskim
Morfologia i składnia grupy czasownikowej w języku polskim i hiszpańskim
Cechy systemu czasowo-aspektowego w języku polskim i hiszpańskim
Przymiotnik i jego pozycja w języku polskim i hiszpańskim.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
Wyjaśnia podstawowe terminy z zakresu językoznawstwa ogólnego, porównawczego i typologicznego.
Rozumie i objaśnia różnice między typami języków.
Potrafi wymienić syntetyczne i analityczne cechy języków.
Potrafi przedstawić najważniejsze etapy rozwoju gramatyki kontrastywnej jako dyscypliny naukowej.
Stosuje terminologię językoznawczą w mówieniu o języku i opisywaniu cech języka.
Przyporządkowuje języki europejskie i niektóre języki nieeuropejskie do rodzin językowych na podstawie ich cech morfo-składniowych.
Potrafi scharakteryzować i wykazać podobieństwa i różnice w morfologii i składni grupy nominalnej w językach hiszpańskim i polskim.
Potrafi scharakteryzować i wykazać podobieństwa i różnice w morfologii i składni grupy czasownikowej w językach hiszpańskim i polskim.
Umie wyjaśnić różnice w systemie czasowo-aspektowym między językiem polskim a hiszpańskim.
Umie wyjaśnić różnice w systemie przymiotnikowym między językiem polskim a hiszpańskim.
Korzysta ze źródeł literaturowych.
Kryteria oceniania
Metody: Kolokwium pisemne i esej.
Kryteria:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Alarcos Llorach E., Gramática de la lengua española, Madrid, 1994.
Bańczerowski J., Pogonowski J., Zgółka T., Wstęp do językoznawstwa, UAM, Poznań, 1982.
Bednarczuk L., Języki indoeuropejskie, tomy 1 i 2, PWN, Warszawa, 1986.
Bobrowski I., 1998, Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków, 1998.
Gili y Gaya S., Curso superior de sintaxis española, Barcelona, 1974.
Heinz A., Dzieje językoznawstwa w zarysie, PWN Warszawa, 1978.
Lyons J., Wstęp do językoznawstwa. PWN, Warszawa, 1976.
Nowikow, W. Gramática contrastiva español-polaco. Universidad de Lódz, Lódz, 2018.
Polański K. (red.), Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Ossolineum.
Pawlik Janusz, Selección de problemas de gramática española, UAM, 2001
RAE, Esbozo de una nueva gramática de la lengua española, Madrid, 1973
Saussure, F. de, Kurs językoznawstwa ogólnego, Warszawa, 1961.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: