Gramatyka kontrastywna angielsko - polska 09-GKAPaj-ILS-11
W ramach konwersatorium realizowane są następujące cele szczegółowe:
1. wstęp do analizy porównawczej języka: pojęcia i metodologia badawcza;
2. rodzina języków, usytuowanie języków polskiego i angielskiego wśród języków świata;
3. uniwersalia językowe oraz typy języków;
4. wielojęzyczność i kontakty językowe;
5. wybrane zagadnienia kontrastywne na poziomie fonetycznym oraz fonologicznym;
6. wybrane zagadnienia kontrastywne na poziomie morfologicznym;
7. wybrane zagadnienia kontrastywne na poziomie syntaktycznym.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się
student/ka:
1. wyjaśnia podstawowe terminy z zakresu analizy porównawczej;
2. rozumie i objaśnia różnice między typami struktur w j. angielskim i polskim;
3. charakteryzuje i rozpoznaje typy struktur w języku angielskim i polskim;
4. wymienia różne podejścia teoretyczne z zakresu analizy porównawczej i 5. potrafi je zastosować do analizy struktur w j. angielskim i polskim;
6. stosuje terminologię językoznawczą w mówieniu o podobieństwach i różnicach w j. polskim i angielskim;
7. umie krytycznie odnieść się do źródeł literaturowych.
Kryteria oceniania
Do oceniania ćwiczeń, kartkówek, i kolokwium mogących być przeliczonych na wartości wyrażone w liczbach będzie stosowana następująca skala:
0-59% - ocena niedostateczna
60-67% - ocena dostateczna
68-75% - ocena dostateczna plus
76 -85% - ocena dobra
86 -90% - ocena dobra plus
91-100% - ocena bardzo dobra
Dodatkowo pod uwagę będzie brana: terminowość oddawania prac, aktywność na zajęciach (zwłaszcza jakość udzielanych odpowiedzi i komentarzy). Identyczna skala ocen obowiązuje na egzaminie.
Szczegółowe kryteria oceny:
Ocena niedostateczna: Student nie zna zasady analizy porównawczej. Nie potrafi określić miejsca języków polskiego i angielskiego na mapie języków świata. Student nie posiada zadowalającej wiedzy w zakresie podobieństw i różnic między językiem polskim i angielskim w zakresie fonetyki i fonologii, morfologii, składni, semantyki i pragmatyki. Nie uczestniczy aktywnie w zajęciach, nie jest przygotowany do zajęć; warunkiem dyskwalifikującym jest również nieobecność na co najmniej 1/3 zajęć lub przekroczenie limitu dopuszczalnych nieobecności;
Ocena dostateczna: Student zna zasady analizy porównawczej w stopniu zadowalającym. Potrafi określić miejsce języków polskiego i angielskiego na mapie języków świata. Student posiada zadowalającą wiedzę w zakresie podobieństw i różnic między językiem polskim i angielskim w zakresie fonetyki i fonologii, morfologii, składni, semantyki i pragmatyki. Nie uczestniczy aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest zadowalająco przygotowany do zajęć; student nie przekroczył limitu dopuszczalnych nieobecności;
Ocena dostateczna plus: Student zna zasady analizy porównawczej w stopniu dobrym. Potrafi bezbłędnie określić miejsce języków polskiego i angielskiego na mapie języków świata. Student posiada ponad zadowalającą wiedzę w zakresie podobieństw i różnic między językiem polskim i angielskim w zakresie fonetyki i fonologii, morfologii, składni, semantyki i pragmatyki. Aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest dobrze przygotowany do zajęć; student nie przekroczył limitu dopuszczalnych nieobecności;
Ocena dobra: Student zna zasady analizy porównawczej w stopniu dobrym. Potrafi bezbłędnie określić miejsce języków polskiego i angielskiego na mapie języków świata. Student posiada dobrą wiedzę w zakresie podobieństw i różnic między językiem polskim i angielskim w zakresie fonetyki i fonologii, morfologii, składni, semantyki i pragmatyki. Aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest dobrze przygotowany do zajęć; student nie przekroczył limitu dopuszczalnych nieobecności.
Ocena dobra plus: Student zna zasady analizy porównawczej w stopniu dobrym. Potrafi bezbłędnie określić miejsce języków polskiego i angielskiego na mapie języków świata. Student posiada ponad dobrą wiedzę w zakresie podobieństw i różnic między językiem polskim i angielskim w zakresie fonetyki i fonologii, morfologii, składni, semantyki i pragmatyki. Aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest bardzo dobrze przygotowany do zajęć oraz wykazuje się zaangażowaniem, np. robi dodatkowe ćwiczenia; student nie przekroczył limitu dopuszczalnych nieobecności.
Ocena bardzo dobra: Student zna zasady analizy porównawczej w stopniu bardzo dobrym. Potrafi bezbłędnie określić miejsce języków polskiego i angielskiego na mapie języków świata. Student posiada bardzo dobrą wiedzę w zakresie podobieństw i różnic między językiem polskim i angielskim w zakresie fonetyki i fonologii, morfologii, składni, semantyki i pragmatyki. Aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest bardzo dobrze przygotowany do zajęć oraz wykazuje się zaangażowaniem, np. robi dodatkowe ćwiczenia; student nie przekroczył limitu dopuszczalnych nieobecności
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Bartnicka, B., H. Satkiewicz. 1990. Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Crystal. D. 2013. The Cambridge encyclopedia of language. Cambridge: CUP.
Crystal, D. 2003. The Cambridge encyclopedia of the English language. Cambridge: CUP.
Dubisz, S. (red.). 1999. Nauka o języku dla polonistów. Warszawa: Książka i wiedza.
Fisiak, J., M. Lipińska-Grzegorek, T. Zabrocki. 1978. An introductory English-Polish contrastive grammar. Warszawa: PWN.
Nagórko, A. 1996. Zarys gramatyki polskiej. Warszawa: PWN.
Quirk, R. et al. A comprehensive grammar of the English language. Longman.
Willim, E., E. Mańczak-Wohlfeld. 1997. A contrastive approach to problems with English. Warszawa-Kraków: PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: