Gender 09-GEN-12
Zapoznanie się z kategorią gender z punktu widzenia różnych dyscyplin, m.in. filozofii, krytyki literackiej, nauk społecznych, badań kulturowych, antropologii.
Cele kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka:
ma świadomość istnienia problemu nierównego statusu i odmiennej sytuacji kobiet i mężczyzn;
przejawia uwrażliwienie na problemy nierówności i dyskryminacji ze względu na płeć w szkole i we wszystkich innych instytucjach społecznych;
potrafi skonstruować wypowiedź pisemną z zastosowaniem zdobytej wiedzy i narzędzi metodologicznych;
przejawia wrażliwość na historycznie zmienne kulturowe uwarunkowania ról płciowych.
krytycznie podchodzi do funkcjonujących dyskursów na temat płci i seksualności.
Kryteria oceniania
Wykonanie i przedstawienie krótkiego projektu na wybrany temat;
test sprawdzający wiedzę;
napisanie eseju na wybrany temat.
Literatura
Podstawowa:
Butler, J. 2008. Uwikłani w płeć. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Foucault, M. 1993. Nadzorować i karać. Narodziny więzienia. Warszawa: Aletheia.
Hryciuk, R.E, Korolczuk, E. 2012. Pożegnanie z Matką Polką? Dyskursy, praktyki i reprezentacje macierzyństwa we współczesnej Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: