Francja współczesna 09-FW-2LF-11
Po zakończeniu zajęć student zna podstawową problematykę z zakresu współczesnych instytucji Francji. Potrafi opisać ewolucję społeczeństwa francuskiego oraz wyjaśnić procesy jakie wpłynęły na jego aktualny kształt. Student posiada wiedzę na temat podstawowych elementów składających się na kulturę francuską, rozumie jej specyfikę oraz jest w stanie scharakteryzować i rozpoznać jej odmiany (kraje frankofońskie).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
1/ Charakteryzuje dzieje Francji po 1945.
2/ Wymienia najważniejsze wydarzenia tworzące tożsamość współczesnej Francji oraz symbole, które ją wyróżniają
3/ Objaśnia przyczyny i skutki przemian społecznych, cywilizacyjnych i kulturowych w drugiej połowie XXw.
4/ Charakteryzuje najważniejsze instytucje polityczne i formy życia społecznego
5/ Objaśnia rolę Francji na tle współczesnej Europy i świata
7/ Rozumie i objaśnia pojęcie frankofonii
prawidłowo korzysta ze źródeł bibliograficznych we własnych opracowaniach.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach;
- aktywny udział studenta w zajęciach; uczestnictwo w dyskusjach;
- ćwiczenia wykonywane samodzielnie i w grupach w trakcie zajęć;
- umiejętność komunikacji i pracy w grupie.
- kolokwium pisemne
Kryteria oceniania wg skali stosowanej na UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Baszkiewicz J., Historia Francji, Ossolineum, 1995 (wyd.III).
Cotentin Rey G., Les grandes étapes de la civilisation française, Bordas, Paris, 1996.
Duby G. (dir.), Histoire de la France, Larousse (3 vol.), Paris, 1990.
Duby G., Mandrou R., Historia kultury francuskiej, Warszawa 1965.
Ferro M., Histoire de France, Editions Odile Jacob, Paris, 2001.
Joubert J.-L., Lecarme J., Tabone E., Vercier B., Les littératures francophones depuis 1945, Bordas, Paris, 1990.
Kowalski J., Loba A., Loba M., Prokop J., Dzieje kultury francuskiej, PWN, Warszawa 2006.
Labrune G., L'Histoire de la France, Nathan, coll. Repères pratiques, Paris, 1988.
Lebrun F., Carpentier J., (dir.), Histoire de France, Seuil, coll. Points - Histoire, Paris, 1987.
Mauchamp N., La France d'aujourd'hui, CLE International, Paris 2001.
Poirier Ph., L'Etat et la culture en France, Livre de Poche, Paris 2003.
Remond R., Notre siècle, Fayard, Paris 1988.
Riviere D., Histoire de la France, Hachette, coll. Faire le point - Références, Paris, 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: