Filozofia lub socjologia 09-FS-DU11
FILOZOFIA:
Początki filozofii europejskie i problematyka materialnych zasad wszechrzeczy.
Język jako narzędzie opisu świata.
Początki pragmalingwistyki – sofiści: nurt naturalistyczno-indywidualistyczny oraz nurt racjonalistyczno-relatywistyczny. Język jako narzędzie sugestii, perswazji, przekonywania.
Dialektyka sokratejska. Intelektualizm etyczny. Platońskie rozważania nad językiem i nazwami. Nauka o cnocie. Język jako nośnik wartości.
Wprowadzenie do filozofii moralności. Semantyka moralności. Charakterystyka ocen i norm moralnych. Psychologia moralności. Socjologia moralności – czynniki kształtujące moralność grup społecznych.
F. Nietzsche – wybrane myśli filozoficzne. Główne nurty w filozofii XX wieku.
L. Wittgenstein – koncepcja gry językowej i nowa teoria znaczenia.
M. Heidegger – bycie na sposób „Się”. Zasada odpowiedzialności według H. Jonasa. Problematyka odpowiedzialności w XX i XXI wieku.
SOCJOLOGIA:
Socjologia – narodziny dyscypliny naukowej
Kultura jako systemy symboli
Struktura społeczna: grupy, społeczeństwa
Zmiana społeczna i modernizacja
Socjalizacja
Nierówności społeczne, w tym też nierówności etniczne i płci
Władza i rządzenie
Demokracja i społeczeństwo obywatelskie
Urbanizacja
Rodzina
Biurokracja i zarządzanie
Massmedia i reklama
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
FILOZOFIA:
student/ka rozumie wpływ filozofii greckiej na kształt kultury niemieckiego obszaru językowego
Umie przedstawić główne stanowiska filozoficzne w odniesieniu do refleksji nad językiem.
Posiada znajomość podstawowych zagadnień z zakresu językoznawstwa germańskiego, filozofii języka i filozofii moralności
Umie czytać ze zrozumieniem teksty z zakresu filozofii języka oraz interpretuje je w ramach przewidzianym przedmiotem
Potrafi przywołać najsławniejsze dzieła filozoficzne od czasów starożytnych po współczesność poświęcone rozważaniom nad językiem rozumianym jako narzędzie opisu świata, nośnik prawdy i wartości
Potrafi samodzielnie analizować wybrane problemy z zakresu refleksji nad językiem i moralnością
Ma wykształconą zdolność analitycznego i krytycznego myślenia
Potrafi wytłumaczyć na czym polega koncepcja gry językowej oraz pojmowanie języka jako nośnika prawdy lub fałszu oraz jako narzędzia sugestii, perswazji, przekonywania.
SOCJOLOGIA:
Student/ka analizuje informacje dotyczące omawianych zjawisk i problemów społecznych i na tej podstawie formułuje krytyczne sądy
Argumentuje merytorycznie w zakresie omawianych zjawisk i problemów społecznych wykorzystując poglądy cudze i częściowo własne
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w związku z potrzebami społeczeństwa budowanego w oparciu o wiedzę
Ma świadomość różnorodności kulturowej i światopoglądowej (np. różnych wzorów zachowań, norm, wartości, przekonań, typów rządzenia, stratyfikacji, sposobów zarządzania, modeli rodziny, modeli rozwoju miast i ich dzisiejszych problemów) oraz celów budowy społeczeństwa obywatelskiego i pluralistycznego, respektującego prawa innych
Kryteria oceniania
FILOZOFIA:
Prezentacja multimedialna, referat, kolokwium pisemne
bardzo dobry (bdb; 5,0): 91 -100%
dobry plus (+db; 4,5):85-90%
dobry (db; 4,0):76-84%
dostateczny plus (+dst; 3,5): 68-75%
dostateczny (dst; 3,0): 60-67%
niedostateczny (ndst; 2,0): <59%
SOCJOLOGIA:
aktywność studenta w dyskusji; kolokwium pisemne
• 60-70% - 3,0
• 71-75% - 3,5
• 76-84% - 4,0
• 85- 90% - 4,5
• 91-100% - 5,0
Literatura
FILOZOFIA:
‒ Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów
‒ J. Legowicz, Historia filozofii starożytnej Grecji i Rzymu
‒ A. Krokiewicz, Zarys filozofii greckiej
‒ G. Reale, Historia filozofii starożytnej Tom I, II.
‒ B. Andrzejewski, Filozofia słowa
‒ L. Wittgenstein, Dociekania filozoficzne, cz. 1, § 1-43
‒ M. Heidegger, Bycie i czas (wybrane fragmenty)
‒ M. Hempoliński, Brytyjska filozofia analityczna
‒ M. Ossowska, Podstawy nauki o moralności
‒ M. Ossowska, Socjologia moralności
‒ H. Jonas, Zasada odpowiedzialności
‒ J. Filek, Ontologizacja odpowiedzialności
‒ J. Filek, Filozofia odpowiedzialności w XX wieku
SOCJOLOGIA:
materiały na zajęcia przesłane zostaną u-mailem do zarejestrowanych studentów, literatura uzupełniająca:
Aronson Elliot: Człowiek - istota społeczna. Warszawa 1995.
Berger Peter L.: Zaproszenie do socjologii. Warszawa 1995.
Encyklopedia socjologii, t. 1-4. Warszawa 1998-2002.
Giddens Anthony: Socjologia. Warszawa 2007.
Goodman Norman: Wstęp do socjologii. Poznań 1997.
Turner Jonathan, H.: Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie. Poznań 1998.
Turowski Jan: Socjologia: małe struktury społeczne. Lublin 1993.
Turowski Jan: Socjologia: wielkie struktury społeczne. Lublin 1994.
słowniki terminologii socjologicznej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: