Język francuski 09-FRITAL6-25
1. słownictwo z zakresu następujących dziedzin życia codziennego: podstawowe informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny, zakupów, otoczenia, pracy, pozwalające na porozumiewanie się w rutynowych, prostych sytuacjach komunikacyjnych, wymagających jedynie bezpośredniej wymiany zdań na tematy znane i typowe
struktury gramatyczne określone dla poziomu A2 ESOKJ dla języka francuskiego: czasowniki zwrotne, wyrażenia ilościowe (peu de, un litre de...), wyrażenia służące do opowiadania (d’abord, puis), zaimki en i y, zadawanie pytań (par inversion), czas przeszły imparfait, użycie imparfait i passé composé, czas zaprzeszły plus-que-parfait, wyrażenia do określania czasu (en, dans, depuis, il y a), czas przyszły futur simple, tryb łączący subjonctif présent, zaimki dzierżawcze (le mien, le tien), forma ne … que, stopniowanie i porównania (le comparatif, le superlatif), miejsce zaimków osobowych (pronoms COD i COI)
2. typy tekstów:
komunikaty i ogłoszenia, reklamy, prospekty, karty dań, rozkłady jazdy, proste listy prywatne
3. zakresy tematyczne: opis swojej rodziny, innych ludzi, warunków życia, swojego wykształcenia, ewent. swojej pracy, opis codziennych rutynowych czynności, rzeczy lubianych i nielubianych, wydarzeń życia codziennego
4. krótkie i proste notatki lub wiadomości wynikające z doraźnych potrzeb, napisanie listu prywatnego, na przykład dziękując komuś za coś, opis codziennych rutynowych czynności, rzeczy lubianych i nielubianych, wydarzeń życia codziennego
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1. posiada wiedzę z zakresu podstawowych środków językowych języka francuskiego - zarówno tych leksykalnych, jak i gramatycznych, ortograficznych, fonetycznych zdefiniowanych przez ESOKJ
2. posługuje się nabytymi wcześniej podstawowymi środkami językowymi i dodaje do nich nowe, rozbudowując repertuar środków niezbędnych w codziennej komunikacji
3. stosuje bez większych potknięć słownictwo nabyte na pierwszym etapie kształcenia języka (poziom A1), wzbogacając je o nowe jednostki leksykalne
4. posługuje się słownictwem z zakresu podstawowych dziedzin życia codziennego wyszczególnionych w treściach kształcenia m.in. słownictwem dotyczącym osoby rozmówcy i jego rodziny oraz przyjaciół, zakupów, otoczenia, pracy, podróżowania, rzeczy lubianych i nielubianych, porozumiewanie się w rutynowych, prostych sytuacjach komunikacyjnych, wymagających jedynie bezpośredniej wymiany zdań na tematy znane i typowe
5. rozumie i wyodrębnia główne myśli i wątki zawarte w jasnej, sformułowanej w standardowej odmianie języka wypowiedzi na tematy dotyczące życia codziennego, dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny oraz przyjaciół, zakupów, otoczenia, pracy, podróżowania, rzeczy lubianych i nielubianych, wyodrębnia główne wątki wybranych programów TV traktujących o sprawach bieżących pod warunkiem, że wypowiedzi są artykułowane wyraźnie i powoli
6. formułuje krótkie wypowiedzi ustne w formie ciągu prostych zwrotów i zdań dotyczących podstawowych dziedzin życia codziennego, takich jak tematy dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny oraz przyjaciół, zakupów, otoczenia, pracy, podróżowania, rzeczy lubianych i nielubianych
7. rozumie krótkie, proste teksty pisane z zakresu życia codziennego, odnajduje w nich konkretne, przewidywalne informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny oraz przyjaciół, zakupów, otoczenia, pracy, podróżowania, rzeczy lubianych i nielubianych itp.
8. redaguje teksty składające się z prostych wyrażeń i zdań, by opisać sytuacje związane z życiem codziennym, zawierające informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny oraz przyjaciół, zakupów, otoczenia, pracy, podróżowania, rzeczy lubianych i nielubianych itp.
9. potrafi współpracować, posiada zdolność pracy w grupie i przejawia inicjatywę
10. potrafi krytycznie ocenić swoje możliwości w zakresie znajomości języka francuskiego, dostrzega i koryguje własne błędy, samodzielnie pracuje nad rozwijaniem kompetencji językowych
Kryteria oceniania
1. obecność na zajęciach
2. aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach
3. prace domowe
4. weryfikacja wiedzy i umiejętności przez sprawdziany cząstkowe i podsumowujące
5. egzamin
Literatura
1. Mérieux R., Loiseau Y. Latitudes 1. Didier, 2008 (podręcznik z 2 płytami CD)
2. Mérieux R., Loiseau Y. Latitudes 2. Didier, 2008 (zeszyt ćwiczeń z 1 płytą CD).
3. Miquel C. Vocabulaire progressif du français .CLE International, 2010.
4. Grégoire M. Grammaire progressive du français .CLE International, 2010.
5. Akyuz A, Les exercices de grammaire. Niveau A2, Hachette, 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: