Język francuski 09-FRITAL5-14
1/ słownictwo z zakresu nast. tematów: człowiek, dom, praca, życie rodzinne i towarzyskie, żywienie, zakupy i usługi, podróżowanie i turystyka, sport, zdrowie
2/ struktury gramatyczne określone dla poziomu A1 ESOKJ dla języka francuskiego:
- rzeczownik - liczba mnoga rzeczowników
- przymiotnik - rodzaj żeński i męski przymiotników, miejsce przymiotnika
- rodzajnik - rodzajniki określone i nieokreślone, cząstkowe, ściągnięte, rodzajnik de przed przymiotnikiem w liczbie mnogiej
- zaimek - zaimki osobowe w funkcji podmiotu i akcentowane, zaimki przymiotne dzierżawcze i wskazujące, zaimki dopełnienia bliższego i dalszego, zaimki względne qui, que, où, zaimek en z czasownikami (np. on en parle) zaimek y w funkcji okolicznika miejsca, zaimek tout
- czasownik - odmiana czasowników 1. I 2. grupy oraz podstawowych czasowników nieregularnych, czas przyszły futur proche, czas przeszły passé composé z czasownikiem posiłkowym avoir i être, tryb rozkazujący w wyrażeniach prośby, tryb rozkazujący czasowników regularnych oraz être i avoir
- pytania - intonacyjne i z est-ce que, pytanie/odpowiedź: pourquoi? parce que…, pytanie z zaimkami przymiotnymi pytającymi: quel itd.
- przeczenie - ne…pas, ne...pas de, ne…jamais, ne…rien, ne…personne
- liczebniki główne i porządkowe
- przyimki używane z nazwami miast i krajów
- wyrażenia ilościowe, np. combien de, un peu de, beaucoup de...
3/ teksty dotyczące uczącego się, jego rodziny i bezpośredniego otoczenia - polecenia, proste wskazówki, krótkie nagrania na automatycznej sekretarce, proste wypowiedzi nt. upodobań, prosty opis miejsca; określanie głównej myśli tekstu, znajdowanie określonych informacji, określanie kontekstu, określanie intencji nadawcy, rozróżnianie formalnego i nieformalnego stylu wypowiedzi
proste formularze, krótkie e-maile, zaproszenia, proste polecenia pisemne, proste teksty na pocztówkach, proste ogłoszenia, krótkie i proste teksty informacyjne (np. nt. rodziny we Francji) i opisy; określanie głównej myśli tekstu, znajdowanie określonych informacji, określanie kontekstu, określanie intencji nadawcy, rozróżnianie formalnego i nieformalnego stylu wypowiedzi
4/ przedstawianie siebie i innych osób, mówienie o planach na week-end w czasie futur proche, opowiadanie o minionym dniu w czasie passé composé, wyrażanie prostych opinii, mówienie o upodobaniach, opisywanie najbliższego otoczenia (np. ulubionego miasta)
5/ przedstawianie siebie i innych osób, pisanie pocztówek, krótkich e-maili z opisem wydarzeń życia codziennego, upodobań, planów na przyszłość (z użyciem futur proche), wydarzeń z przeszłości (w czasie passé composé), opinii
6/ nawiązywanie kontaktu, używanie form tu i vous, uzyskiwanie i przekazywanie informacji przedstawianie siebie i innych osób, proponowanie, przyjmowanie i odrzucanie propozycji (np. umawianie się na spotkanie), pytania o godzinę czy cenę, prośba o wskazówki (np. pytanie o drogę), udzielanie prostych rad, prośba o pozwolenie, wyrażanie opinii, życzeń, podziękowań, przeprosin
7/ formy grzecznościowe w korespondencji prywatnej, wypełnianie prostych formularzy, pisanie prostych pozdrowień, zaproszeń (np. na urodziny), składanie propozycji, akceptowanie i odrzucanie propozycji, podziękowania
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1/ posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych i fonetycznych), określonych dla poziomu A1 ESOKJ
2/ rozumie proste i krótkie wypowiedzi ustne w standardowej odmianie języka, dotyczące uczącego się, jego rodziny i bezpośredniego otoczenia - polecenia, proste wskazówki, krótkie nagrania na automatycznej sekretarce, proste wypowiedzi nt. upodobań, prosty opis miejsca
3/ rozumie proste i krótkie wypowiedzi pisemne w standardowej odmianie języka – proste formularze, krótkie e-maile, zaproszenia, proste polecenia pisemne, proste teksty na pocztówkach, proste ogłoszenia, krótkie i proste teksty informacyjne i opisy
4/ formułuje proste i krótkie wypowiedzi ustne, głównie przygotowane wcześniej – przedstawia siebie i inne osoby, mówi o planach na week-end, opowiada o minionym dniu, wyraża proste opinie, mówi o upodobaniach, opisuje najbliższe otoczenie
5/ formułuje proste i krótkie wypowiedzi pisemne –
w prosty sposób przedstawia siebie i inne osoby, pisze krótką pocztówkę, krótki e-mail
6/ uczestniczy w prostej rozmowie, reaguje w sposób zrozumiały i adekwatny do sytuacji komunikacyjnej – nawiązuje kontakt, przedstawia siebie i inne osoby, proponuje, akceptuje i odrzuca propozycje, prowadzi rozmowę w celu kupienia czegoś, prosi o wskazówki, daje proste rady
7/ reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach – używa form grzecznościowych w korespondencji prywatnej, wypełnia prosty formularz, pisze proste pozdrowienia, zaproszenia, proponuje, akceptuje i odrzuca propozycje, dziękuje.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach;
- aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach;
- prace domowe;
- sprawdzian podsumowujący.
Literatura
Podręcznik w roku akademickim 2016/2017:
MOBILE A1 podręcznik z płytą audio + ćwiczenia: Reboul A., Boulinguez A.-Ch, Fouquet G., Didier 2012
oraz dodatkowo Vocabulaire progressif, Cle International
1) Corsain M., Grandet E., Parizet M.-L. Activités pour le cadre commun A1. CLE International, 2005.
2) Grégoire M. Grammaire progressive du français .CLE International, 2010.
3) Mérieux R., Loiseau Y. Latitudes 1. Didier, 2008 (podręcznik z 2 płytami CD)
4) Mérieux R., Loiseau Y. Latitudes 1. Didier, 2008 (zeszyt ćwiczeń z 1 płytą CD).
5) Miquel C. Vocabulaire progressif du français .CLE International, 2010.
6) Strona internetowa http://www.didierlatitudes.com/ (dodatkowe ćwiczenia) lub inne strony internetowe według uznania wykładowcy czy studentów
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: