Język francuski 09-FRITAL1-14
1/ słownictwo z zakresu nast. tematów: człowiek, dom, praca, życie rodzinne i towarzyskie, żywienie, zakupy i usługi, podróżowanie i turystyka, sport, zdrowie
2/ struktury gramatyczne określone dla poziomu A1 ESOKJ dla języka francuskiego:
- rzeczownik - liczba mnoga rzeczowników
- przymiotnik - rodzaj żeński i męski przymiotników, miejsce przymiotnika
- rodzajnik - rodzajniki określone i nieokreślone, cząstkowe, ściągnięte, rodzajnik de przed przymiotnikiem w liczbie mnogiej
- zaimek - zaimki osobowe w funkcji podmiotu i akcentowane, zaimki przymiotne dzierżawcze i wskazujące, zaimki dopełnienia bliższego i dalszego, zaimki względne qui, que, où, zaimek en z czasownikami (np. on en parle) zaimek y w funkcji okolicznika miejsca, zaimek tout
- czasownik - odmiana czasowników 1. I 2. grupy oraz podstawowych czasowników nieregularnych, czas przyszły futur proche, czas przeszły passé composé z czasownikiem posiłkowym avoir i être, tryb rozkazujący w wyrażeniach prośby, tryb rozkazujący czasowników regularnych oraz être i avoir
- pytania - intonacyjne i z est-ce que, pytanie/odpowiedź: pourquoi? parce que…, pytanie z zaimkami przymiotnymi pytającymi: quel itd.
- przeczenie - ne…pas, ne...pas de, ne…jamais, ne…rien, ne…personne
- liczebniki główne i porządkowe
- przyimki używane z nazwami miast i krajów
- wyrażenia ilościowe, np. combien de, un peu de, beaucoup de...
3/ teksty dotyczące uczącego się, jego rodziny i bezpośredniego otoczenia - polecenia, proste wskazówki, krótkie nagrania na automatycznej sekretarce, proste wypowiedzi nt. upodobań, prosty opis miejsca; określanie głównej myśli tekstu, znajdowanie określonych informacji, określanie kontekstu, określanie intencji nadawcy, rozróżnianie formalnego i nieformalnego stylu wypowiedzi
proste formularze, krótkie e-maile, zaproszenia, proste polecenia pisemne, proste teksty na pocztówkach, proste ogłoszenia, krótkie i proste teksty informacyjne (np. nt. rodziny we Francji) i opisy; określanie głównej myśli tekstu, znajdowanie określonych informacji, określanie kontekstu, określanie intencji nadawcy, rozróżnianie formalnego i nieformalnego stylu wypowiedzi
4/ przedstawianie siebie i innych osób, mówienie o planach na week-end w czasie futur proche, opowiadanie o minionym dniu w czasie passé composé, wyrażanie prostych opinii, mówienie o upodobaniach, opisywanie najbliższego otoczenia (np. ulubionego miasta)
5/ przedstawianie siebie i innych osób, pisanie pocztówek, krótkich e-maili z opisem wydarzeń życia codziennego, upodobań, planów na przyszłość (z użyciem futur proche), wydarzeń z przeszłości (w czasie passé composé), opinii
6/ nawiązywanie kontaktu, używanie form tu i vous, uzyskiwanie i przekazywanie informacji przedstawianie siebie i innych osób, proponowanie, przyjmowanie i odrzucanie propozycji (np. umawianie się na spotkanie), pytania o godzinę czy cenę, prośba o wskazówki (np. pytanie o drogę), udzielanie prostych rad, prośba o pozwolenie, wyrażanie opinii, życzeń, podziękowań, przeprosin
7/ formy grzecznościowe w korespondencji prywatnej, wypełnianie prostych formularzy, pisanie prostych pozdrowień, zaproszeń (np. na urodziny), składanie propozycji, akceptowanie i odrzucanie propozycji, podziękowania
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1/ posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych i fonetycznych), określonych dla poziomu A1 ESOKJ
2/ rozumie proste i krótkie wypowiedzi ustne w standardowej odmianie języka, dotyczące uczącego się, jego rodziny i bezpośredniego otoczenia - polecenia, proste wskazówki, krótkie nagrania na automatycznej sekretarce, proste wypowiedzi nt. upodobań, prosty opis miejsca
3/ rozumie proste i krótkie wypowiedzi pisemne w standardowej odmianie języka – proste formularze, krótkie e-maile, zaproszenia, proste polecenia pisemne, proste teksty na pocztówkach, proste ogłoszenia, krótkie i proste teksty informacyjne i opisy
4/ formułuje proste i krótkie wypowiedzi ustne, głównie przygotowane wcześniej – przedstawia siebie i inne osoby, mówi o planach na week-end, opowiada o minionym dniu, wyraża proste opinie, mówi o upodobaniach, opisuje najbliższe otoczenie
5/ formułuje proste i krótkie wypowiedzi pisemne –
w prosty sposób przedstawia siebie i inne osoby, pisze krótką pocztówkę, krótki e-mail
6/ uczestniczy w prostej rozmowie, reaguje w sposób zrozumiały i adekwatny do sytuacji komunikacyjnej – nawiązuje kontakt, przedstawia siebie i inne osoby, proponuje, akceptuje i odrzuca propozycje, prowadzi rozmowę w celu kupienia czegoś, prosi o wskazówki, daje proste rady
7/ reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach – używa form grzecznościowych w korespondencji prywatnej, wypełnia prosty formularz, pisze proste pozdrowienia, zaproszenia, proponuje, akceptuje i odrzuca propozycje, dziękuje.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach;
- aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach;
- prace domowe;
- sprawdzian podsumowujący.
Literatura
Podręcznik w roku akademickim 2016/2017:
MOBILE A1 podręcznik z płytą audio + ćwiczenia: Reboul A., Boulinguez A.-Ch, Fouquet G., Didier 2012
oraz dodatkowo Vocabulaire progressif, Cle International
1) Corsain M., Grandet E., Parizet M.-L. Activités pour le cadre commun A1. CLE International, 2005.
2) Grégoire M. Grammaire progressive du français .CLE International, 2010.
3) Miquel C. Vocabulaire progressif du français .CLE International, 2010.
4) Reboul, A. Mobile A1, Didier, 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: