Język francuski 09-FRAPOR3-25
Treści kształcenia:
Powtarzanie nabytego oraz prezentacja nowego słownictwa na podstawie podręcznika, dyskusja dotycząca prostych sytuacji komunikacyjnych ze wskazanego zakresu, wraz ze strukturami gramatycznymi.
Prezentacja i odsłuch wyrażeń i najczęściej używanych zwrotów codziennych. Ćwiczenie umiejętności rozumienia i artykułowania informacji dotyczących spraw codziennych.
Analiza krótkich tekstów pisanych. Prezentacja formy listu prywatnego i dyskusja nad charakterystycznymi dla niego zwrotami grzecznościowymi.
Prezentacja modelu krótkiej wypowiedzi ustnej dotyczącej opisu człowieka lub codziennych rutynowych czynności. Analiza zwrotów i struktur gramatycznych służących wyrażaniu swoich upodobań i opinii.
Prezentacja i dyskusja nad krótkimi wypowiedziami pisemnymi. Analiza argumentacji w krótkim tekście pisanym.
Prezentacja i analiza wyrażeń, zwrotów i słownictwa służących bezpośredniej wymianie informacji.
Dyskusja nad krótkimi formami pisanymi w języku francuskim. Analizowanie form przekazywania zawartych w nich informacji w języku francuskim i polskim.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu przedmiotu student:
- posiada wiedzę z zakresu podstawowych środków językowych języka francuskiego - zarówno tych leksykalnych, jak i gramatycznych, ortograficznych, fonetycznych zdefiniowanych przez ESOKJ,
- posługuje się nabytymi wcześniej podstawowymi środkami językowymi i dodaje do nich nowe, rozbudowując repertuar środków niezbędnych w codziennej komunikacji,
- stosuje bez większych potknięć słownictwo nabyte na pierwszym etapie kształcenia języka (poziom A1), wzbogacając je o nowe jednostki leksykalne,
- posługuje się słownictwem z zakresu podstawowych dziedzin życia codziennego wyszczególnionych w treściach kształcenia m.in. słownictwem dotyczącym osoby rozmówcy i jego rodziny oraz przyjaciół, zakupów, otoczenia, pracy, podróżowania, rzeczy lubianych i nielubianych, porozumiewanie się w rutynowych, prostych sytuacjach komunikacyjnych, wymagających jedynie bezpośredniej wymiany zdań na tematy znane i typowe,
- rozumie i wyodrębnia główne myśli i wątki zawarte w jasnej, sformułowanej w standardowej odmianie języka wypowiedzi na tematy dotyczące życia codziennego, dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny oraz przyjaciół, zakupów, otoczenia, pracy, podróżowania, rzeczy lubianych i nielubianych, wyodrębnia główne wątki wybranych programów TV traktujących o sprawach bieżących pod warunkiem, że wypowiedzi są artykułowane wyraźnie i powoli,
- formułuje krótkie wypowiedzi ustne w formie ciągu prostych zwrotów i zdań dotyczących podstawowych dziedzin życia codziennego, takich jak tematy dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny oraz przyjaciół, zakupów, otoczenia, pracy, podróżowania, rzeczy lubianych i nielubianych,
- rozumie krótkie, proste teksty pisane z zakresu życia codziennego, odnajduje w nich konkretne, przewidywalne informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny oraz przyjaciół, zakupów, otoczenia, pracy, podróżowania, rzeczy lubianych i nielubianych itp.,
- redaguje teksty składające się z prostych wyrażeń i zdań, by opisać sytuacje związane z życiem codziennym, zawierające informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny oraz przyjaciół, zakupów, otoczenia, pracy, podróżowania, rzeczy lubianych i nielubianych itp.,
- potrafi współpracować, posiada zdolność pracy w grupie i przejawia inicjatywę,
- potrafi krytycznie ocenić swoje możliwości w zakresie znajomości języka francuskiego, dostrzega i koryguje własne błędy, samodzielnie pracuje nad rozwijaniem kompetencji językowych.
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
1) Mérieux R., Loiseau Y. Latitudes 1. Didier, 2008 (podręcznik z 2 płytami CD)
2) Mérieux R., Loiseau Y. Latitudes 1. Didier, 2008 (zeszyt ćwiczeń z 1 płytą CD).
3) Miquel C. Vocabulaire progressif du français .CLE International, 2010.
4) Grégoire M. Grammaire progressive du français .CLE International, 2010.
5) Akyuz A, Les exercices de grammaire. Niveau A2, Hachette, 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: