Język francuski 09-FRANC1-36
Programem zajęć objęte są następujące zagadnienia:
1/ słownictwo z zakresu następujących dziedzin życia codziennego: podstawowe informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny, zakupów, otoczenia, pracy, pozwalające na porozumiewanie się w rutynowych, prostych sytuacjach komunikacyjnych, wymagających jedynie bezpośredniej wymiany zdań na tematy znane i typowe
2/ struktury gramatyczne określone dla poziomu A2 ESOKJ dla języka francuskiego: czasowniki zwrotne, wyrażenia ilościowe (peu de, un litre de...), wyrażenia służące do opowiadania (d’abord, puis), zaimki en i y, zadawanie pytań (par inversion), czas przeszły imparfait, użycie imparfait i passé composé, czas zaprzeszły plus-que-parfait, wyrażenia do określania czasu (en, dans, depuis, il y a), czas przyszły futur simple, tryb łączący subjonctif présent, zaimki dzierżawcze (le mien, le tien), forma ne … que, stopniowanie i porównania (le comparatif, le superlatif), miejsce zaimków osobowych (pronoms COD i COI)
3/ Typy tekstów:komunikaty i ogłoszenia, reklamy, prospekty, karty dań, rozkłady jazdy, proste listy prywatne
4/ zakresy tematyczne: opis swojej rodziny, innych ludzi, warunków życia, swojego wykształcenia, ewent. swojej pracy, opis codziennych rutynowych czynności, rzeczy lubianych i nielubianych, wydarzeń życia codziennego
5/ krótkie i proste notatki lub wiadomości wynikające z doraźnych potrzeb, napisanie listu prywatnego, na przykład dziękując komuś za coś, opis codziennych rutynowych czynności, rzeczy lubianych i nielubianych, wydarzeń życia codziennego
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
1/ posiada wiedzę z zakresu podstawowych środków językowych języka francuskiego - zarówno tych leksykalnych, jak i gramatycznych, ortograficznych, fonetycznych zdefiniowanych przez ESOKJ
2/ posługuje się nabytymi wcześniej podstawowymi środkami językowymi i dodaje do nich nowe, rozbudowując repertuar środków niezbędnych w codziennej komunikacji
3/ stosuje bez większych potknięć słownictwo nabyte na pierwszym etapie kształcenia języka (poziom A1), wzbogacając je o nowe jednostki leksykalne
4/ posługuje się słownictwem z zakresu podstawowych dziedzin życia codziennego wyszczególnionych w treściach kształcenia m.in. słownictwem dotyczącym osoby rozmówcy i jego rodziny oraz przyjaciół, zakupów, otoczenia, pracy, podróżowania, rzeczy lubianych i nielubianych, porozumiewanie się w rutynowych, prostych sytuacjach komunikacyjnych, wymagających jedynie bezpośredniej wymiany zdań na tematy znane i typowe
5/ rozumie i wyodrębnia główne myśli i wątki zawarte w jasnej, sformułowanej w standardowej odmianie języka wypowiedzi na tematy dotyczące życia codziennego, dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny oraz przyjaciół, zakupów, otoczenia, pracy, podróżowania, rzeczy lubianych i nielubianych, wyodrębnia główne wątki wybranych programów TV traktujących o sprawach bieżących pod warunkiem, że wypowiedzi są artykułowane wyraźnie i powoli
6/ formułuje krótkie wypowiedzi ustne w formie ciągu prostych zwrotów i zdań dotyczących podstawowych dziedzin życia codziennego, takich jak tematy dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny oraz przyjaciół, zakupów, otoczenia, pracy, podróżowania, rzeczy lubianych i nielubianych
7/ rozumie krótkie, proste teksty pisane z zakresu życia codziennego, odnajduje w nich konkretne, przewidywalne informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny oraz przyjaciół, zakupów, otoczenia, pracy, podróżowania, rzeczy lubianych i nielubianych itp.
8/ redaguje teksty składające się z prostych wyrażeń i zdań, by opisać sytuacje związane z życiem codziennym, zawierające informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny oraz przyjaciół, zakupów, otoczenia, pracy, podróżowania, rzeczy lubianych i nielubianych itp.
9/ potrafi współpracować, posiada zdolność pracy w grupie i przejawia inicjatywę
10/ potrafi krytycznie ocenić swoje możliwości w zakresie znajomości języka francuskiego, dostrzega i koryguje własne błędy, samodzielnie pracuje nad rozwijaniem kompetencji językowych
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach
- przygotowanie do zajęć
- ćwiczenia wykonywane samodzielnie i w grupach w trakcie zajęć
- oceny uzyskane na testach pisemnych w ciągu semestru
- ocena uzyskana na końcowym zaliczeniu pisemnym
Literatura
1/ Mérieux R., Loiseau Y. Latitudes 1. Didier, 2008 (podręcznik z 2 płytami CD)
2/ Mérieux R., Loiseau Y. Latitudes 1. Didier, 2008 (zeszyt ćwiczeń z 1 płytą CD).
3/ Miquel C. Vocabulaire progressif du français .CLE International, 2010.
4/ Grégoire M. Grammaire progressive du français .CLE International, 2010.
5/ Akyuz A, Les exercices de grammaire. Niveau A2, Hachette, 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: