Język francuski 09-FR2-RUM-34
Programem zajęć objęte są następujące zagadnienia:
1/ teksty o średniej długości, niezbyt wyspecjalizowane (fragmenty powieści lub esejów, artykułów prasowych… ).
2/ materiały zawarte w podręczniku i zeszycie ćwiczeń; słuchanie/oglądanie programów radiowych lub audiowizualnych w języku standardowym, o normalnym rytmie mowy, bez akcentu (reportaże, wywiady, filmy…)
3/ teksty informacyjno-opisowe, argumentacyjne, narracyjne: np.: krótkie opowiadanie, szczegółowe opisy czegoś/kogoś, propozycja wycieczki, odpowiedzi na propozycję. Listy (np. list motywacyjny, reklamacyjny, odpowiedzi na zażalenie), krótkie sprawozdanie oraz krótkie teksty argumentacyjne w celu wyrażenia własnej opinii na tematy społeczno-kulturowe.
4/ przedstawianie oraz opisywanie czegoś lub kogoś, umiejscawianie siebie lub różnych zdarzeń w czasie i przestrzeni, wyrażanie prośby (o informację, opinię, radę lub zrobienie czegoś), proponowanie/reagowanie na propozycje, opowiadanie o swoich upodobaniach, argumentowanie swojego wyboru, wyrażanie życzeń, uczuć, rozumienie sytuacji konfliktowej i określanie swojego stanowiska, wyrażanie zdziwienia, uczuć (zadowolenie, obawa, żal), mówienie o przeszłości i przyszłości, porównywanie rzeczy lub sytuacji
5/ wprowadzenie materiału na poziomie B1 ESOKJ. Czas przeszły złożony (uzgadnianie), podwójne zaimki,
przyimki złożone, strona bierna, konstrukcje czasowe oraz spójniki (wyrażające cel, opozycję, związki przyczynowo-skutkowe), mowa zależna, czas zaprzeszły i zaprzyszły, tryb subjonctif i warunkowy
6/ słownictwo: czas wolny i pieniądze (sport, kultura, podróże, zakupy), problemy społeczne (ekologia, ekonomia, świat pracy), komunikacja i media (opinie), frankofonia (geografia, historia, język)
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1/ rozumie konieczność ciągłego doskonalenia swoich kompetencji komunikacyjnych dzięki aktywnej postawie na zajęciach i autonomicznej pracy własnej (np. czytanie lub oglądanie wiadomości dostępnych w bibliotece lub w sieci)
2/ rozróżnia cechy wypowiedzi i tekstów (pisemnych/ustnych) oraz jest zdolny określić ich funkcję. Potrafi sformułować odpowiedź (pisemną/ ustną) na pytania otwarte oraz odtworzyć główną ideę tekstu (czytanego/ słuchanego) i uzasadnić swoją odpowiedź kilkoma konkretnymi przykładami.
3/ odróżnia przedstawione punkty widzenia i umie wyrażać własną opinię na dany temat o charakterze społeczno-kulturalnym, podać argumenty oraz przykłady na poparcie własnego zdania, antycypować argumenty osoby przeciwnego zdania, rozpocząć rozmowę lub debatę, podtrzymać rozmowę.
4/ podporządkowuje swoją wypowiedź zasadom odpowiednim do kontekstu komunikacyjnego; postępuje zgodnie z zasadami przekazywania informacji
5/ używa odpowiedniego do sytuacji poziomu języka (rejestru)
6/ prawidłowo ocenia swoje umiejętności i podejmuje samodzielną pracę nad językiem
7/ jest otwarty na kultury obcojęzyczne, prawidłowo interpretuje zjawiska kultury docelowej i okazuje chęć pogłębiania i upowszechniania tej wiedzy
8/ potrafi pracować w grupie
9/ wykorzystuje strategie kompensacyjne
10/ posiada zdolność radzenia sobie z nieznanym
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach
- przygotowanie do zajęć
- ćwiczenia wykonywane samodzielnie i w grupach w trakcie zajęć
- oceny uzyskane na testach pisemnych w ciągu semestru
- ocena uzyskana na końcowym zaliczeniu pisemnym
- ocena uzyskana na egzaminie pisemnym i ustnym
Literatura
1/ Mérieux R., Lainé E., Loiseau Y., Latitudes 2 (rozdz. 7-12)
2/ Loiseau Y., M.N. Cocton, M. Landier, A. Dintilhac, Latitudes 3 (rozdz. 1-5)
3/ Miquel C., Vocabulaire Progressif du français, CLE 2010.
4/ Abry D., Chalaron M.L., La grammaire des premiers temps, B1-B2
5/ Pécheur, J. Civilisation progressive du français
6) Teksty z prasy francuskojęzycznej związane z tematyką omawianą na zajęciach lub inne dostępne materiały telewizyjne, radiowe i internetowe
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: