Język francuski 09-FR1-RUM-22
Programem zajęć objęte są następujące zagadnienia:
1/ struktury gramatyczne określone dla poziomu C1 ESOKJ dla języka francuskiego tj czasy przeszłe, czasowniki modalne devoir/pouvoir, czasowniki/spójniki używane z trybem subjonctif présent, passé, indicatif, lub infinitif, wzbogacenie ‘articulateurs logiques’ hypothèse, cause conséquence, but, opposition, concession, expressions idiomatiques, figures de style
2/ Sytuacje komunikacyjne zawierające: opis osób, przedmiotów, miejsc, wydarzeń, upodobań, różnych uczuć, planów na przyszłość, przedstawianie wydarzeń z przeszłości, opinii
3/ wiedza z zakresu i słownictwo dotyczące pracy, francuskiego/ frankofońskich społeczeństw/a – solidarności, dyskryminacji, polityki, nauki, prasy, mediów...
4/ typy tekstów: artykuły prasowe; teksty literackie; krótkie programy radiowe i telewizyjne
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
1/ umiejętnie korzysta z bogatych środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych i fonetycznych – tj czasy przeszłe, czasowniki modalne devoir/pouvoir, czasowniki/spójniki używane z trybem subjonctif présent et passé, indicatif, lub infinitif, wzbogacenie ‘articulateurs logiques’ hypothèse, cause conséquence, but, volonté, opposition, restriction, concession, używanie figures de style, expressions idiomatiques) określonych dla poziomu C1 ESOKJ, aby wyrazić swoją opinię na kontrowersyjny wybrany temat. Przedstawia opinię/opinie wyrażoną/e przez autora
2/ tworzy wypowiedzi ustne i przede wszystkim pisemne: szczegółowy opis osób, przedmiotów, miejsc, wydarzeń, upodobań, różnych uczuć, planów na przyszłość, przedstawia wydarzenia z przeszłości uwzględniając kolejność wydarzeń, opinii
3/ rozumie postawę wyrażoną w wypowiedzi ustnej /pisemnej i ustosunkowuje się do niej (reakcja/interakcja) w wypowiedzi opartej na wiedzy (językowej/kulturowej) na temat
4/ przetwarza tekst ustnie /pisemnie stosując środki językowe odpowiednie do wyrażenia oceny sytuacji, problematyki
5/ analizuje i poddaje krytyce teksty/pisze raport (tekstu albo wydarzenia), streszcza teksty
6/ analizuje streszczanie tekstów dotyczących tego samego zakresu tematyki (synthèse).
7/ Analizuje i pisze teksty argumentacyjne
8/ stosuje strategie komunikacyjne i strategie kompensacyjne
9/ korzysta ze źródeł bibliograficznych
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach
- aktywny udział studenta w zajęciach; uczestnictwo w dyskusjach
- ćwiczenia, projekty (wykonywane samodzielne i w grupach w trakcie zajęć)
- umiejętność krytycznego spojrzenia na prezentowane metody analizy
- umiejętność komunikacji i pracy w grupie
- wyniki testów pisemnych
- wyniki zaliczenia pisemnego
Literatura
1/ Abbadie Christian, Chovelon Bernadette, Morsel Marie-Hélène L’expression française, écrite et orale, PUG
2/ Bescherelle
3/ Descotes-Genon Christiane, Morsel Marie-Hélène, Richou Claude, L’Exercisier, PUG
4/ Dufief Anne-Simone S’exprimer avec logique Hatier
5/ Niquet Gilberte, Du paragraphe à l’essai Hatier.
6/ Aktualne, wybrane artykuły prasowe i programy radiowe, telewizyjne i internetowe
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: