Warsztat lingwisty 09-FR-WL-11
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka:
- zna podstawowe pojęcia, nomenklaturę oraz zagadnienia, związane z pracą oraz zadaniami językoznawcy z wykorzystaniem metodologii badań nad językiem, jak również metod charakterystycznych dla różnych dziedzin nauk humanistycznych, wykorzystywanych w pracy badawczo naukowej oraz zawodowej również w odniesieniu do języków obszarów lub regionów realizowanych w ramach kierunku i specjalności studiów;
- rozumie oraz potrafi zastosować w praktyce wiedzę dotyczącą metod wykorzystywanych do wyszukiwania wymaganych lub kierunkowych danych, ich analizy oraz zastosowania ich do opisu, redagowania i edytowania dokumentów z jednoczesnym uwzględnieniem umiejętności sporządzania przypisów dolnych lub końcowych, stosowania odpowiednich i właściwych norm bibliograficznych, zasad cytowania, sposobów oraz metod opisu dokumentów zarówno w wersji tradycyjnej jak elektronicznej;
- Zna lub potrafi odszukać różnice w zakresie wyżej wymienionych regulacji w odniesieniu do norm mających zastosowanie w innych językach, obszarach lub regionach. Zna i rozumie zasady i etykę dotyczącą własności oraz praw autorskich;
- Potrafi korzystać i analizować pozyskane w odpowiedni sposób dane, informacje oraz materiały wykorzystując właściwe metody, wiarygodne źródła oraz narzędzia takie jak, np. encyklopedie, leksykony, bazy danych, katalogi biblioteczne w wersji tradycyjnej oraz / lub cyfrowej w zasobach, dotyczących języków regionów i obszarów odnoszących się do studiowanych w ramach kierunku specjalności oraz do języka polskiego zarówno na poziomie podstawowym, jak i z nastawieniem na bardziej zaawansowane metody korzystania z tych narzędzi i zasobów;
- Potrafi korzystać z różnego rodzaju metod i narzędzi eksploracji zasobów w celu wyszukiwania kierunkowych danych i dokonywać kwerendy tych zasobów w zakresie dziedzin, które są związane z kierunkiem i / lub specjalnością i językami realizowanymi na wybranych specjalnościach. Potrafi w sposób właściwy na podstawie zdobytej wiedzy ocenić wartość oraz wiarygodność źródeł i zasobów oraz materiałów i pozyskanych danych;
- Zna wady oraz zalety powszechnie dostępnych narzędzi tłumaczeniowych (translatorów) oraz ich wartość w pracy naukowej oraz zawodowej i zakres oraz możliwości ich wykorzystania w odniesieniu do języków realizowanych na studiach na wybranej specjalności;
- potrafi poprawnie i zgodnie z zasadami korzystać z możliwości i funkcji narzędzia do edycji tekstu wykorzystując poznane zasady oraz reguły, dotyczące poszczególnych elementów układu i specyfiki różnego typu tekstów również w odniesieniu do wybranych reguł i uregulowań stosowanych w odniesieniu do języków używanych na obszarach i / lub regionach dotyczących specjalności studiów;
- Opracowuje różnego rodzaju teksty z wykorzystaniem wiedzy, informacji oraz danych pozyskanych za pomocą poznanych w trakcie zajęć metod i uwzględniając ogólną wiedzę oraz wykorzystując zdobyte informacje, dotyczące specyfiki tekstów oraz norm stosowanych w innych językach, regionach lub obszarach, których dotyczą wybrane specjalności studiów;
- Jest gotów stosować nabyte umiejętności oraz zdobytą wiedzę i wykorzystywać je dla własnych celów badawczych lub zawodowych lub w pracy zespołowej przy realizacji badań, zleceń lub projektów oraz dzielić się nią z innymi osobami wykorzystując różnego rodzaju kanały i metody przekazywania informacji i komunikacji
- Ma świadomość oraz rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia się i poszerzania zdobytej wiedzy i podnoszenia kwalifikacji i potrafi tę potrzebę realizować wykorzystując i znajdując różnego rodzaju możliwości.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
Podstawowe kryteria:
• obecność na zajęciach;
• aktywny udział w zajęciach;
• pozytywne oceny z testów oraz kolokwiów i zadanych prac;
• zaliczenie kolokwium semestralnego oraz prezentacja zadanych prac.
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów;
dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami;
dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków;
dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami;
dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami;
niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.
Literatura
• U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, przeł. G. Jurkowlaniec, Warszawa 2007,
• H. Wszeborowska, Układ graficzny strony i całości. Bibliografia, przypisy, indeksy, [w:] Bańkowska E., Mikołajczuk A. (red.), Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, Warszawa 2000.
• J. Billingham, Redagowanie tekstów, przeł. A. Dąbrowska, WN PWN, Warszawa 2006.
• L. Marszałek, Edytorstwo publikacji naukowych, PWN, Warszawa 1986.
• B. Osuchowska, Poradnik autora, tłumacza i redaktora, Inicjał, Warszawa 2005.
• Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik: książka – prasa – WWW, WN PWN Warszawa 2008.
• J. Bartmiński , S. Niebrzegowska-Bartmińska, Tekstologia, PWN, Warszawa 2009.
• K. Polański K. (red.), Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, wyd. II popr. i uzup., Ossolineum, Wrocław 1999.
• Zasoby internetowe: Dostępne online bazy danych, wyszukiwarki, katalogi, narzędzia itp.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: