Wstęp do nowogrecystyki 09-FR-WDN-11
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
- Zna podstawowe fakty dotyczące pochodzenia języka greckiego oraz ich rodzimych użytkowników.
- Zna i rozumie podstawowe pojęcia dot. klasyfikacji genetycznej języka greckiego, jak np. rodzina językowa, pokrewieństwo językowe, prajęzyk.
- Zna główne metody ustalania pokrewieństwa językowego, w tym podstawowe prawa głosowe zachodzące między językami indoeuropejskimi.
- Zna i potrafi opisać relacje pomiędzy językiem greckim a jego wytworami, szczególnie w zakresie tekstów literackich pisanych i mówionych w ujęciu diachronicznym.
- Potrafi na przykładzie wybranych zabytków literatury greckiej wskazać ich relacje z innymi dziełami literatury europejskiej i światowej.
- Potrafi podać przykłady wyrazów języka polskiego zapożyczonych z języka greckiego oraz przykłady internacjonalizmów obecnych w języku greckim i polskim.
- Zna i potrafi opisać relacje pomiędzy filologią nowogrecką aa filologią klasyczna i bizantynistyką, wskazać źródła wiedzy o współczesnej literaturze, kulturze i języku greckim oraz uznane i nowatorskie metody ich badania.
- Ma świadomość zróżnicowania narodów i ludów Europy, Azji i Afryki oraz języków, którymi się posługują w tym zróżnicowania geograficznego (dialekty, gwary itp.) i społecznego (żargony, rejestry itp.).
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
Podstawowe kryteria:
• regularne uczestnictwo w zajęciach;
• aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć;
• uzyskanie ocen pozytywnych z wszystkich testów cząstkowych;
• uzyskanie oceny pozytywnej z pisemnego egzaminu końcowego.
Skala ocen
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów;
dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami;
dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków;
dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami;
dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami;
niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.
Literatura
• Horrocks Geoffrey, Ελληνικά: Ιστορία της γλώσσας και των ομιλητών της
• Jakóbczyk Stanisław, Porównanie: o procedurach naukowych filologii
• Małunowiczówna Leokadia, Wstęp do filologii klasycznej: wraz z metodologią pracy
• umysłowej i naukowej
• Witczak Krzysztof, Miscellanea Graeca et Neohellenica
• Μαστροδημήτρης Παναγιώτης Δ., Εισαγωγή στη νεοελληνική φιλολογία
• Λιαπής Βασίλης Αν., Η γλώσσα η ελληνική
• Χριστίδης Α.-Φ., Γλώσσα. Πολιτική. Πολιτισμός
• Spis lektur z zakresu literatury nowogreckiej – przekłady na j. polski (wybrane pozycje)
• Lektury zalecone przez prowadzącego zajęcia
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: