Socjolingwistyka 09-FR-SL-11
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
Znał podstawowe pojęcia związane z socjolingwistycznym opisem języka.
Potrafił wskazać min. 3 sposoby, w jakie społeczeństwo wpływa na język i w jakie język wpływa na społeczeństwo.
Potrafił zaprojektować, przeprowadzić i zaprezentować badania socjolektu wybranej grupy.
Potrafi na podstawie czytanego tekstu zrekonstruować opisywane w nim zależności język-społeczeństwo
Potrafi samodzielnie zanalizować zależność między wybranym czynnikiem społecznym a językiem
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
Podstawowe kryteria:
• obecność na zajęciach;
• aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć;
• znajomość zalecanej literatury przedmiotu;
• pozytywne oceny z testów i kolokwiów.
Skala ocen
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów;
dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami;
dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków;
dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami;
dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami;
niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.
Literatura
• Ball Martin J. (ed.) 2010. The Routledge Handbook of Sociolinguistics Around the World. Routledge.
• Bayley, Robert & Ceil Lucas (eds.) 2007. Sociolinguistic variation. Cambridge University Press.
• Coulmas, Florian 1998. A Handbook of Sociolinguistics. Oxford: Blackwell Publishers.
• Fishman, Joshua (ed.) 1999. Handbook of Language & Ethnic Identity. Oxford University Press.
• García, Ofelia, Rakhmiel Peltz & Harold F. Schiffman 2006. Language Loyalty, Continuity and Change. Joshua A. Fishman's Contributions to International Sociolinguistics. Multilingual Matters.
• Kloss, Heinz 1967. "'Abstand languages' and 'ausbau languages'", Anthropological Linguistics 9 (7): 29–41.
• Llamas, Carmen, Louise Mullany & Peter Stockwell (eds.) 2006. The Routledge Companion to Sociolinguistics. Routledge.
• Meyerhoff, Miriam 2010. Introducing Sociolinguistics. Routledge.
• Mills, Sara 2003. Gender and Politeness. Cambridge University Press.
• Paulston, Christina Bratt & G. Richard Tucker (eds.) 2003. Sociolinguistics: The Essential Readings. Blackwell.
• Trudgill, Peter 2001. Sociolinguistics: An Introduction to Language and Society. Penguin.
• Trudgill, Peter 2002. Sociolinguistic variation and change. Edinburgh University Press.
• Wardhaugh, Ronald 2005. An introduction to sociolinguistics. Blackwell.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: