Praktyczna nauka j. nowogreckiego 09-FR-PNJG-46
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
- Zna i potrafi stosować w praktyce słownictwo z zakresu tematycznego wyszczególnionego w treściach programowych (pkt 4); zna i potrafi stosować w praktyce bardziej złożone i zróżnicowane struktury gramatyczne wyszczególnione w treściach programowych (pkt 4).
- Potrafi tworzyć zwięzłe i fonetycznie oraz gramatycznie poprawne wypowiedzi, dotyczące zagadnień wyszczególnionych w treściach programowych (pkt 4); potrafi wyrażać własny sąd i poglądy oraz odpowiednio je argumentować.
- Potrafi tworzyć zwięzłe oraz gramatycznie i ortograficznie poprawne teksty dotyczące tematyki wyszczególnionej w treściach programowych (pkt 4); potrafi wyrażać własny sąd oraz poglądy i odpowiednio je argumentować.
- Potrafi tworzyć typowe i poprawne pod względem stylistycznym oraz ortograficznym teksty, jak np. listy, charakterystyki, recenzje, eseje, itp., zarówno w formie tradycyjnej, jak i elektronicznej.
- Potrafi w sposób odpowiedni inicjować, prowadzić i uczestniczyć w rozmowie dotyczącej zagadnień życia codziennego, kierować właściwe pytania, udzielać odpowiedzi, aprobować cudze sądy lub im zaprzeczać, udzielać i uzyskiwać informacje; w sposób swobodny i kreatywny przeprowadzać zaimprowizowane rozmowy w codziennych sytuacjach komunikacyjnych.
- Potrafi używać właściwych środków językowych dla osiągnięcia określonych celów komunikacyjnych oraz potrafi za ich pomocą wyrażać chęć, intencję, aprobatę, dezaprobatę lub innego rodzaju stany i emocje; potrafi podjąć dialog w celu przekonania rozmówcy do swoich poglądów.
- Rozumie ze słuchu bardziej rozbudowane wypowiedzi oraz potrafi zidentyfikować główne koncepcje i cele oraz intencje nadawcy, dobrze rozumie wypowiedź oraz dopasowuje swoje odpowiedzi i reakcje do kontekstu (konsytuacji); potrafi streścić treść i sparafrazować rozmowy lub wypowiedzi oraz dokonać jej podsumowania.
- Rozumie napisane w języku nowogreckim teksty; potrafi właściwie zinterpretować główne koncepcje i cele, a także zrozumieć intencje nadawcy.
- Dobrze rozumie treść wypowiedzi i rozpoznaje kontekst lub konsytuację.
- Potrafi podsumować i sparafrazować treść wypowiedzi w formie pisemnej posługując się odpowiednią leksyką oraz frazami.
- Zna zasady poprawnej wymowy i w sposób poprawny potrafi czytać teksty oraz wygłaszać komunikaty i przedstawiać krótkie informacje w języku nowogreckim.
- Zna zasady ortografii, wymowy, intonacji, akcentuacji oraz interpunkcji.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
Podstawowe kryteria:
• obecność na zajęciach;
• aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć;
• znajomość zalecanej literatury przedmiotu;
• pozytywne oceny z testów i kolokwiów.
Skala ocen
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów;
dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami;
dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków;
dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami;
dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami;
niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.
Literatura
Podstawowa:
• Μ. Καρακύριου, Β. Παραγιοτίδη. 2017. Κλικ στα ελληνικά. Επίπεδο Β1. Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας.
• Φρόσω Αρβανιτάκη, Επικοινωνήστε ελληνικά 2,Δέλτος, Αθήνα 2003.
• Ελένη Δεμίρη-Προδρομίδου, Ρούλα Καμαριανού-Βασιλείου. 2002. Νέα Ελληνικά για μετανάστες, παλιννοστούντες, πρόσφυγες και ξένους B’ επίπεδο «...και καλή επιτυχία», Αθήνα: ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ.
• Σμαρώ Βογιατζίδου, (et al.), Ξέρετε ελληνικα. Γραμματική – ασπήσεις, Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών, Θεσσαλονίκη 2000.
Dodatkowa:
• Γιώργος Σιμόπουλος, Ειρήνη Παθιάκη, Ρίτα Κανελλοπούλου, Αγλαία Παυλοπούλου. 2010. Ελληνικά B’. Μέθοδος εκμάθησης της ελληνικής ως ξένης γλώσσας. Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη.
• Φρόσω Αρβανιτάκη, Λέλια Παντελόγλου. 2008. Άκου να δεις 2. Αθήνα: Δέλτος.
• Φ. Βαλσαμάκη, (et al.), Τα νέα ελληνικά για ξένους, Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών, Θεσσαλονίκη 2007.
• Μ. Παπαδάκη, (et. al.), Εξεταστικα θεματα πιστοποιησησ επαρκειασ τησ ελληνομαθειασ 2015-2018. Επίπεδα Β1–Β2, Θεσσαλονίκη 2019.
• Γεωργία Κατσιμαλή, Δέσποινα Παπαδοπούλου, Ευαγγελία Θωμαδάκη, Ευγενία Βασιλάκη, Μαρία Αντωνίου. 2003. Κλειδιά της Ελληνικής Γραμματικής/Keys to the Greek Grammar, Rethymno: ΕΔΙΑΜΜΕ.
• D. Holton, P. Mackridge, I. Philippaki-Warburton. 2008. Greek – A Comprehensive Grammar of the Modern Language, London and New York.
• ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΤΩΝΑΡΑΚΟΥ-ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΑΛΜΕΝ-ΔΗΜΗΤΡΑ ΤΣΙΠΟΥ, Κείμενα για νέους σε απλά Ελληνικά 2–3, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών-Κέντρο Διαπολιτισμικής Αγωγής, Αθήνα 2003/4
Lektury:
Seria Μικρές Ιστορίες σε Απλά Ελληνικά – επίπεδο 2-3:
• Έναν Αύγουστο στις Σπέτσες.
• Η Νίκη και η άλλοι.
• Το μοντέλο που ήξερε πολλά.
• Διακοπές στη Σαντορίνη.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: