Psycholingwistyka 09-FR-PL-11
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka:
- potrafi scharakteryzować problematykę akwizycji i nauki języka z punktu widzenia psycholingwistyki.
- rozumie i prawidłowo stosuje podstawowe terminy z psycholingwistyki.
- potrafi rozpoznać procesy psychiczne związane z nabywaniem, posługiwaniem, przetwarzaniem informacji językowych.
- potrafi prawidłowo interpretować podstawowe zachowania komunikacyjne człowieka oraz modele wiedzy językowej człowieka.
- potrafi opisać kompetencję językową oraz wytwarzanie i percepcję mowy.
opisać teoretyczne i empiryczne podejścia do problematyki przyswajania języka przez małe dziecko. Opisać rozwój języka dziecka.
- potrafi opisać psycholingwistyczną analizę czynności czytania.
- potrafi Scharakteryzować modele rozwoju umiejętności czytania.
scharakteryzować zagadnienia związane z dwujęzycznością i przyswajaniem drugiego języka oraz wykazać podobieństwa i różnice w przyswajaniu pierwszego i drugiego języka.
- stosuje nabytą wiedzę w formowaniu i wzbogacaniu własnych wypowiedzi ustnych.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
Podstawowe kryteria:
• obecność na zajęciach;
• znajomość zalecanej literatury przedmiotu;
• pozytywna ocena z kolokwium semestralnego.
Skala ocen
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów;
dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami;
dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków;
dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami;
dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami;
niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.
Literatura
• Gamon D., Bragdon A.D., Trenuj swój mózg, Warszawa 2003.
• Gleason J.B., Ratner N.B., Psycholingwistyka, Gdańsk 2005.
• Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, Poznań 2003.
• Kurz I., Okuniewska H., Język jako przedmiot badań psychologicznych, Warszawa 2011.
• Lewicka G., Glottodydaktyczne aspekty akwizycji języka drugiego a konstruktywistyczna teoria uczenia się, Wrocław 2007.
• Szurawski M., Pamięć, Łódź 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: