Religie Indii – hinduizm 09-FR-OW-RIH-11
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
- Zna podstawową terminologię z zakresu historii, historiografii, wiedzy o kulturze i społeczeństwie Indii.
- Dostrzega historyczne współzależności między poszczególnymi społeczeństwami i państwami subkontynentu indyjskiego, zna i rozumie zróżnicowane podstawy tożsamości historycznej Indii oraz innych państw subkontynentu.
- Wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje dotyczące subkontynentu indyjskiego w zasobach informacji pisanych i elektronicznych.
- Potrafi dokonać krytyki i interpretacji źródeł historycznych, przekazów ustnych i pisemnych dotyczących subkontynentu indyjskiego.
- Potrafi dokonać analizy wydarzeń i procesów historycznych na obszarze subkontynentu indyjskiego na zasadzie porównawczej i przyczynowo-skutkowej w oparciu o literaturę przedmiotu.
- Efektywnie ocenia własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania.
- Na podstawie uzyskanej wiedzy historycznej potrafi współtworzyć trafne decyzje dotyczące współczesnych kontaktów polsko-indyjskich na poziomie indywidualnym i na poziomie przedsiębiorstwa, instytucji lub organizacji pozarządowej
- Ma świadomość szczególnych relacji historycznych i współczesnych stosunków polsko-indyjskich, ma świadomość konieczności kierowania się w życiu zawodowym naukowym obiektywizmem oraz ogólnoludzkimi wartościami demokracji i tolerancji.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
Podstawowe kryteria:
· aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,
· znajomość zalecanej literatury przedmiotu,
· zaliczenie egzaminu końcowego.
Skala ocen
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi po-jedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów;
dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami;
dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami i/lub pojedynczymi brakami;
dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami;
dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami;
niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.
Literatura
Podstawowa:
• Bhagawadgita, czyli Piesń Pana, tlum. J. Sachse.1982. Wroclaw. Zaklad Narodowy im.Ossolinskich.
• Brockington, J. 1990. Święta nić hinduizmu. Warszawa. PAX.Eliade, M. 1988 i 1994. Historia wierzeń i idei religijnych. T.1, 2. Warszawa. PAX.
• Eliade, M.1993.Traktat o historii religii. Łódź. Opus.
• Flood, G. 2008 (1996). Hinduizm.Wprowadzenie. Kraków. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellon-skiego.
• Jakimowicz-Szach,M.; Jakimowicz, A. 1986. Mitologia indyjska. Warszawa.Wydawnictwa Arty-styczne i Filmowe.
• Knott, K. 2000. Hinduizm. Warszawa. Wydawnictwo PRÓSZYNSKI i S-ka.
• Mały slownik klasycznej mysli indyjskiej, red. A.Ługowski. 1992. Warszawa. Semper.
• Słownik mitologii hinduskiej, red. A. Ługowski. 1996 (1994). Warszawa.Dialog.
• Manu Swajambhuwa, Manusmryti, czyli Traktat o Zacności, tłum. M.K.Byrski. 2018 (1985).Warszawa PIW.
• Praktyki religijne w Indiach, red. S. Lopez. 2001.Warszawa. Dialog.
• Światło słowem zwane. Wypisy z literatury staroindyjskiej, red. M. Mejor. 2007. Warszawa. Dialog (fragmenty)
Dodatkowa:
· Basham, A. 1973. Indie: od początku dziejów do podboju muzułmańskiego. Warszawa. PIW.(fragmenty)
· Narayan, R. K. 1982. Bogowie, demony i inni. Kraków.Wydawnictwo Literackie
· Materiały dostarczane przez prowadzącego zajęcia
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: