Logika a język 09-FR-LA-11
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka:
- zna i potrafi opisać różne metody analizy semiotyczne; potrafi przedstawić charakterystykę pragmatyczną dowolnego znaku;
- umie scharakteryzować różne rodzaje znaków występujące w przestrzeni publicznej; zna filozoficzne uzasadnienia intensjonalnej, ekstensjonalnej
i pragmatycznej koncepcji znaczenia;
- potrafi przy użyciu kategorii składniowych określać strukturę logiczną wyrażeń językowych oraz badać ich spójność syntaktyczną;
- potrafi interpretować odpowiednie formuły logiczne, jak również tworzyć stosowne formuły, reprezentujące dane wyrażenia języka naturalnego;
- zna i rozumie najważniejsze prawa logiki oraz potrafi sprawdzać, czy dane formuły logiczne są tautologiczne;
- rozróżnia podstawowe semiotyczne typy wnioskowań, potrafi ocenić niezawodność i poprawność danych wnioskowań i wskazać ewentualne w nich błędy, potrafi analizować i budować dowody twierdzeń w ramach systemów założeniowych oraz aksjomatycznych;
- zna podstawowe pojęcia i twierdzenia metalogiczne oraz potrafi scharakteryzować w tych kategoriach metalogicznych własności poznanych systemów semiotycznych.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
Podstawowe kryteria:
• obecność na zajęciach;
• aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć;
• znajomość zalecanej literatury przedmiotu;
• pozytywne oceny z testów i kolokwiów.
Skala ocen
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów;
dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami;
dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków;
dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami;
dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami;
niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.
Literatura
• Batóg T., Podstawy logiki
• Borkowski L., Elementy logiki formalnej
• Buczyńska – Garewicz H., Semiotyka Peirce’a
• Davidson D., Eseje o prawdzie, języku i umyśle
• Eco U., Czytanie świata
• Kmita J., Jak słowa łączą się ze światem
• Marciszewski W., Logika formalna. Zarys encyklopedyczny z
• Murawski, R. Filozofia matematyki
• Peirce Ch. S., Wybór pism semiotycznych
• Pelc J., Znaczenie i prawda
• Quine W.V.O., Na tropach prawdy
• Quine W.V.O., Z punktu widzenia logiki
• Stanosz B., Ćwiczenia z logiki
• Stanosz B., Wprowadzenie do logiki formalnej
• Wójcicki R., Wykłady z logiki z elementami teorii wiedzy z zastosowaniem do informatyki i lingwistyki
• Ziembiński Z., Logika praktyczna
• Żegleń U., Wprowadzenie do semiotyki teoretycznej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: