Kultura regionu 09-FR-KR-11
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
REGION BAŁTYCKI
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka: Symbole EK dla kierunku studiów
- rozumie i prawidłowo stosuje pojęcia niezbędne dla opisu różnorodnych znaków/ aspektów systemu kulturowego wybranego regionu bałtyckiego;
- rozpoznaje i potrafi scharakteryzować geopolityczne, etnograficzne oraz mentalnościowe wyróżniki wybranego regionu bałtyckiego;
- zna przełomowe stadia rozwoju duchowej oraz materialnej kultury wybranego regionu bałtyckiego;
- posiada wiedzę o zależnościach występujących między sferą stosunków społeczno-politycznych, a kondycją elit intelektualnych na kluczowych etapach dziejów wybranego regionu bałtyckiego;
- potrafi określić znaczenie omawianych zjawisk kulturotwórczych w perspektywie historycznej;
- analizuje i interpretuje fenomeny duchowości danego regionu bałtyckiego w oparciu o literaturę naukowo-badawczą;
- potrafi samodzielnie formułować sądy/ wnioski dotyczące rozwoju poszczególnych dziedzin sztuki w wybranym regionie;
- wykorzystuje zdobytą wiedzę w pracy zespołowej (twórczo uczestniczy w dyskusjach grupowych);
REGION DALEKOWSCHODNI
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka:
- rozumie i prawidłowo stosuje pojęcia niezbędne dla opisu różnorodnych znaków/ aspektów systemu kulturowego wybranego regionu azjatyckiego;
- rozpoznaje i potrafi scharakteryzować geopolityczne, etnograficzne oraz mentalnościowe wyróżniki wybranego regionu azjatyckiego
- zna przełomowe stadia rozwoju duchowej oraz materialnej kultury wybranego regionu azjatyckiego
- posiada wiedzę o zależnościach występujących między sferą stosunków społeczno-politycznych a kondycją elit intelektualnych na kluczowych etapach dziejów wybranego regionu azjatyckiego.
- potrafi określić znaczenie omawianych zjawisk kulturotwórczych w perspektywie historycznej
- analizuje i interpretuje fenomeny duchowości wybranego regionu azjatyckiego w oparciu o literaturę naukowo-badawczą
- potrafi samodzielnie formułować sądy/ wnioski dotyczące rozwoju poszczególnych dziedzin sztuki w wybranym regionie azjatyckim
- wykorzystuje zdobytą wiedzę w pracy zespołowej (twórczo uczestniczy w dyskusjach grupowych)
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
Podstawowe kryteria:
• obecność na zajęciach;
• aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć;
• znajomość zalecanej literatury przedmiotu;
• pozytywne oceny z testów ,kolokwiów i egzaminu.
Skala ocen
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów;
dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami;
dobry(db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków;
dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami;
dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami;
niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.
Literatura
REGION BAŁTYCKI
• W. Maciejewski (red.), The Baltic Sea region: cultures, politics, societies, The Baltic University Press, Uppsala 2002,
• Palmer, Północne sąsiedztwo: historia krajów i narodów Morza Bałtyckiego, przeł. E. Możejko, Książka i Wiedza, Warszawa 2008,
• W. Froese, Historia państw i narodów Morza Bałtyckiego, przeł. M. Dorna, E. Płomińska-Krawiec, K. Śliwińska, PWN, Warszawa 2007,
• Seria Peoples of the Baltics, tomy 1-8, Uppsala University, Uppsala 1993-1995,
• Balticum, Kwartalnik Herito nr. 20, Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2015,
• M. Bogacki, M. Franz, Z. Pilarczyka (red.), Kultura ludów Morza Bałtyckiego. T. 1, Starożytność i średniowiecze, T. 2, Nowożytność i współczesność, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008,
• D. Vaitkevičienė, V. Vaitkevičius (red.) Archaeology, religion, and folklore in the Baltic Sea region, Klaipėda University Press, Kłajpeda 2011,
• W. Roszkowski, Dramat narodów bałtyckich, Pokolenie, Warszawa 1987,
• Maryański, Litwa, Łotwa, Estonia, PWN, Warszawa 1993,
• E. Teichmann (red.), Nowe pogranicze Europy: Litwa, Łotwa, Estonia, Polskie Wydawn. Ekonomiczne, Warszawa 2003,
• Balticum, Kwartalnik Herito Nr 20 (3/2015), Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2015,
• T. Paluszyński (red.), Łotwa wczoraj, dziś, jutro: materiały pokonferencyjne, Rys-Studio, Poznań 2003,
• D. Rossa-Kilian, Region Morza Bałtyckiego obszarem rozwoju i współpracy - w świetle dokumentów, Wydaw. Adam Marszałek, Toruń 2006,
• Purs, Baltic Facades, Reaktion Books, Londyn 2012,
• D. Auers, Comparative Politics and Government of the Baltic States: Estonia, Latvia and Lithuania in the 21st Century, Palgrave 2015.
• Zasoby internetowe: Dostępne online bazy danych, wyszukiwarki, katalogi, narzędzia itp.
REGION DALEKOWSCHODNI
• Nguyen Khac Vien, Vietnam a long history, Hanoi 2002
• Robert Slaghter, Modern Thailand, Boston 2009
• Hy V. Luong (ed.), Postwar Vietnam. Dynamics of a Transforming Society, Boston 2003
• Sistem Administrasi Negara Republik Indonesia/SANRI – Bumi Aksara, 2003
• 50 Years of the Independent Indonesia - Syaafrudin Bahar, Sekretariat Negara, 1997
• Malaysian Politics Under Mahathir- R.S. Milne and Diane K. Mauzy – Rautlege 1999
• Varley P. Kultura japońska, Kraków: WUJ 2006
• Tubielewicz J. Mitologia Japonii, Warszawa: WAiF 1986
• Tubielewicz J. Od mitu do historii. Wykłady o Japonii, Warszawa: TRIO 2006
• Kanert M. Starożytna Japonia - miejsca, ludzie, historia, Kraków: WUJ 2006
• De Bary, William Theodore. Sources of Japanese tradition. Vol. 1, Vol. 1. New York: Columbia University Press 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: