Komparatystyka kulturowa i literacka 09-FR-KKL-11
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka:
- Zna podstawową terminologię z zakresu komparatystyki, potrafi definiować pojęcia, nurty budujące ten dział literaturoznawstwa.
- Dostrzega historyczne i interpretacyjne współzależności między poszczególnymi tekstami literackimi i tekstami kultury.
- Potrafi wskazać znaczenie literatury porównawczej w procesie kształtowania się tożsamości narodowej.
- Wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje dotyczące komparatystyki literackiej i kulturowej. Zna zasoby drukowane i internetowe niezbędne w pracy literaturoznawcy.
- Potrafi dokonać krytyki i interpretacji źródeł literackich i literatury przedmiotowej dotyczącej różnych przykładów tekstów (literackich i kultury).
- Potrafi dokonać analizy wydarzeń i procesów literackich w tekstach regionu (Europy Środkowej) i przeprowadzić interpretację dzięki lekturze porównawczej oraz przyczynowo-skutkowej w oparciu o literaturę przedmiotu.
- Efektywnie ocenia własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania
- Potrafi świadomie korzystać z dziedzictwa kulturowego, docenia jego wpływ na kondycję kulturową regionu, potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu literatury i kultury w procesie tożsamości europejskiej na poziomie indywidualnym, na poziomie przedsiębiorstwa, instytucji lub organizacji pozarządowej
- Ma świadomość szczególnych relacji kulturowych we współczesnych stosunkach międzynarodowych, ma świadomość konieczności kierowania się w życiu zawodowym naukowym obiektywizmem oraz ogólnoludzkimi i europejskimi wartościami demokracji i tolerancji.
Kryteria oceniania
4. Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
Podstawowe kryteria:
• obecność na zajęciach;
• aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć;
• znajomość zalecanej literatury przedmiotu;
• zaliczenie egzaminu końcowego
Skala ocen
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów;
dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami;
dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków;
dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami;
dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami;
niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.
Literatura
• Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej. Pod red. H. Janaszek-Ivaničkowej, Warszawa 1997.
• E. Kasperski, O teorii komparatystyki, w: Literatura. Teoria. Metodologia. Pod red. D. Ulickiej, Warszawa 1998.
• H. Markiewicz, Badania porównawcze w literaturoznawstwie polskim; Zakres i podział literaturoznawstwa porównawczego, w: Przekroje i zbliżenia dawne i nowe, Warszawa 1976.
• R. Wellek, Kryzys literatury porównawczej. Przeł. Z. Łapiński. „Pamiętnik Literacki” 1968, z. 3.
• Hejmej, Interdyscyplinarność i badania komparatystyczne. W zb. Literatura i wiedza. Pod red. W. Boleckiego i E. Dąbrowskiej. Warszawa 2006.
• Komparatystyka dla humanistów. Pod red. M. Dąbrowskiego. Warszawa 2012.
• Niewspółmierność. Perspektywy nowoczesnej komparatystyki. Antologia. Pod red. T. Bilczewskiego. Kraków 2012.
• B. Bakuła, Historia i komparatystyka. Szkice o literaturze i kulturze Europy Środkowo-Wschodniej XX wieku. Poznań 2000.
• T. Bilczewski, „Czytać po wieży Babel”. Komparatystyka – hermeneutyka – przekład. W zb.: Hermeneutyka i literatura. Ku nowej koiné. Pod red. M. Januszkiewicza, K. Kuczyńskiej-Koschany. Poznań 2006.
• M. Cieśla-Korytowska, Komparatystyka w Polsce, „Ruch Literacki” 1995, z. 4.
• J. Heistein Wprowadzenie do literaturoznawstwa porównawczego, Wrocław 1992.
• M. Kuziak, Komparatystyka na rozdrożu? „Porównania” 2008.
• E. Możejko, Między kulturą a wielokulturowością: dylematy współczesnej komparatystyki. W zb.: Sporne i bezsporne problemy współczesnej wiedzy o literaturze. Pod red. W. Boleckiego, R. Nycza. Warszawa 2002.
• R. Nycz Od polonistyki do komparatystyki (i z powrotem), „Teksty Drugie” 1992, nr ½.
• Konstruktywizm w badaniach literackich. Antologia. Pod red. E. Kuźmy, A. Skrendy, J. Madejskiego. Kraków 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: