Historia Węgier 09-FR-HW-12
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka:
- Zna podstawową terminologię z zakresu historii, historiografii, wiedzy o kulturze i społeczeństwie, językoznawstwa ugrofińskiego;
- Dostrzega historyczne współzależności między poszczególnymi społeczeństwami i państwami Europy, w szczególności Europy Środkowej oraz Bałkanów;
- Zna i rozumie zróżnicowane podstawy tożsamości historycznej Węgrów oraz innych narodów Europy Środkowej;
- Wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje dotyczące Węgier i obszaru Europy Środkowej w zasobach informacji pisanych i elektronicznych;
- Potrafi dokonać krytyki i interpretacji źródeł historycznych, przekazów ustnych i pisemnych dotyczących Węgier, Europy Środkowej i innych państw;
- Potrafi dokonać analizy wydarzeń i procesów historycznych na obszarze Węgier oraz Europy Środkowej na zasadzie porównawczej i przyczynowo-skutkowej w oparciu o literaturę przedmiotu;
- Efektywnie ocenia własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania;
- Na podstawie uzyskanej wiedzy historycznej potrafi współtworzyć trafne decyzje dotyczące współczesnych kontaktów polsko-węgierskich na poziomie indywidualnym i na poziomie przedsiębiorstwa, instytucji lub organizacji pozarządowej;
- Ma świadomość szczególnych relacji historycznych i współczesnych stosunków polsko-węgierskich, ma świadomość konieczności kierowania się w życiu zawodowym naukowym obiektywizmem oraz ogólnoludzkimi i europejskimi wartościami demokracji i tolerancji.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
Podstawowe kryteria:
• aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć;
• znajomość zalecanej literatury przedmiotu;
• zaliczenie egzaminu końcowego.
Skala ocen
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów;
dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami;
dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków;
dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami;
dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami;
niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.
Literatura
• Romsics. 2018. Historia Węgier. Poznań: Media Rodzina.
• T. Kopyś. 2018. Historia Węgier 1526-1989. Kraków: Avalon.
• J. Snopek. 2002. Węgry. Zarys dziejów i kultury. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Rytm.
• S. Sroka.2000. Historia Węgier do 1526 roku w zarysie. Bydgoszcz: Wydawnictwo Homini.
• J. Kochanowski. 1997.Węgry. Od ugody do ugody 1867-1990. Warszawa: TRIO.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: