Histora Grecji 09-FR-HG-22
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
- Zna podstawową terminologię z zakresu historii, historiografii, wiedzy o kulturze i społeczeństwie, językoznawstwa greckiego;
- Dostrzega historyczne współzależności między poszczególnymi społeczeństwami i państwami Europy, w szczególności Bałkanów;
- zna i rozumie zróżnicowane podstawy tożsamości historycznej Grecji oraz innych narodów bałkańskich;
- wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje dotyczące Grecji i obszaru bałkańskiego w zasobach informacji pisanych i elektronicznych;
- Potrafi dokonać krytyki i interpretacji źródeł historycznych, przekazów ustnych i pisemnych dotyczących Grecji, Bałkan i innych państw;
- Potrafi dokonać analizy wydarzeń i procesów historycznych na obszarze Grecji oraz Bałkan na zasadzie porównawczej i przyczynowo-skutkowej w oparciu o literaturę przedmiotu;
- Efektywnie ocenia własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania;
- Na podstawie uzyskanej wiedzy historycznej potrafi współtworzyć trafne decyzje dotyczące współczesnych kontaktów polsko-greckich na poziomie indywidualnym i na poziomie przedsiębiorstwa, instytucji lub organizacji pozarządowej;
- Ma świadomość szczególnych relacji historycznych i współczesnych stosunków polsko-greckich, ma świadomość konieczności kierowania się w życiu zawodowym naukowym obiektywizmem oraz ogólnoludzkimi i europejskimi wartościami demokracji i tolerancji.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
Podstawowe kryteria:
• aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć;
• znajomość zalecanej literatury przedmiotu;
• zaliczenie egzaminu końcowego.
Skala ocen
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów;
dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami;
dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków;
dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami;
dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami;
niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.
Literatura
Podstawowa:
• Zakrzewski K. Historia Bizancjum. Kraków 1999 (reprint z 1938, ale nadal jedyny polski podręcznik).
• Hansen M.H., Demokracja ateńska w czasach Demostenesa. Warszawa 1999 (książka szczególnie wartościowa).
• Ostrogorski G., Dzieje Bizancjum. Warszawa 1967; 2 ed. 1968; 3 ed. 2008
• Brzeziński, Grecja (z cyklu: Historia państw świata w XX wieku), Warszawa 2002.
• R. Clogg, Historia Grecji Nowożytnej, Warszawa 2006.
• T. Czekalski, Pogrobowcy wielkiej idei, Kraków 2007.
• Historia Grecji, Kraków 2006.
• J. Kamiński, System konstytucyjny Grecji, Warszawa 2004.
Dodatkowa
• L. Akritidis, P. Akritidis, Parlament Grecji, Warsyawa 1998.
• G. Bernatowicz-Bierut, Droga Grecji, Hiszpanii i Portugalii do wspólnej Europy, Warszawa 1991.
• D. H. Close, Greece since 1945. Politics, economy and society, New York 2003.
• T. Czekalski, Grecja - poznajemy Unię Europejską, Łódź 2003.
• Z. Domarażyk, T. Wolski, CIA na Akropolu, Kraków 1972.
• Greece and Europe in the modern period: aspects of a troubled relationship, edit. Ph. Carabot, London 1995.
• Greece in a changing Europe. Between European integration and Balkan disintegration?, edit. K. Featherstone, K. Ifantis, New York 1995.
• Greece, the new Europe and the changing international order, H. J.Psomiades, B.Thomadakis, New York 1993.
• J. Juźków, Tagma Thanatu. Wspomnienia z greckiej partyzantki, Warszawa 1977.
• J. Knopek, Nowożytna Grecja w najnowszej historii Polski, Warszawa 1998.
• J. Knopek, Polacy w Grecji. Historia i współczesność, Warszawa 1997.
• K. R. Legg, J. M. Roberts, Modern Greece. A civilization on the periphery, London 2001.
• J. Lipski, Wojna na Bałkanach, Kraków 1913.
• J. Putrament, Akropol, Warszawa 1975.
• E. Rigas, Grecja naszych czasów, Warszawa 1962.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: