Gramatyka języka hindi 09-FR-GRHIND-24
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
- Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu językoznawstwa i gramatyki; rozumie różnicę między słowotwórstwem a fleksją, gramatyką preskryptywną a opisową, fonologią a fonetyką, rozumie dwuznaczność terminu „gramatyka”
- Prawidłowo odróżnia dźwięki hindi od ich graficznego zapisu. Zna i stosuje alfabet devanagari. Potrafi dokonać transliteracji devanagari na alfabet łaciński
- Zna budowę i sposób działania ludzkiego aparatu mowy; potrafi opisać głoski języka hindi ze względu na ich cechy artykulacyjne, a także wskazać na różnice w ich artykulacji; potrafi poprawnie artykułować głoski hindi, w tym także głoski nie występujące w języku polskim.
- Potrafi prawidłowo odmieniać kategorie nominalne przez przypadki, liczby, rodzaje i stopnie;
- Zna i rozumie zróżnicowanie morfologiczne kategorii nominalnych hindi ze względu na rejestr wypowiedzi (formy kolokwialne, neutralne, honoryfikatywne)
- Zna i rozumie zróżnicowanie morfologiczne kategorii werbalnych hindi ze względu na rejestr wypowiedzi (formy kolokwialne, neutralne, honoryfikatywne)
- Potrafi wyrażać posiadanie, przymus konieczność, potrzebę.
Potrafi konstruować zdania proste i złożone w czasach niedokonanych.
Potrafi konstruować zdania proste i złożone w czasach dokonanych. Rozumie różnice między konstrukcjami nieprzechodnimi a przechodnimi
- Potrafi korzystać ze źródeł pisanych i elektronicznych, a także stosować zdobytą wiedzę z zakresu fonetyki, fonologii i morfologii podczas przygotowania prezentacji i prac semestralnych.
Kryteria oceniania
. Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
Podstawowe kryteria:
• obecność na zajęciach,
• aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,
• znajomość zalecanej literatury przedmiotu,
• pozytywne oceny z testów i kolokwiów i zdanie egzaminu.
Skala ocen
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów;
dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami;
dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z licznymi błędami i/lub pojedynczymi brakami;
dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami;
dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami;
niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.
Literatura
• Gąsior, D.1990. Gramatyka hindi dla lektoratów. Poznań.
• Kumar, K. Hindi for Non-Hindi speaking people. New Delhi: Rupa.
• Mc Gregor. R.S. Hindi-English Dictionary. Oxford: OUP.
• Mc Gregor. R.S. Outline of Hind grammar with excercises. Oxford: OUP.
• Snell, R. Teach yourself Hindi. Worksheets. Dostępne na: http://hindiurduflagship.org/resources/learning-teaching/hindi-worksheets/
• Stasik, D. 1998. Język hindi. Warszawa Dialog.
• Stasik, D. 2010. Język hindi. Cz.1. Warszawa: Dialog.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: