Gramatyka opisowa j. nowogreckiego 09-FR-GOJNG-14
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
- Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu językoznawstwa i gramatyki; rozumie różnicę między słowotwórstwem a fleksją, gramatyką preskryptywną a opisową, fonologią a fonetyką, fonem a fonemem, morfem a moefemem;
- Rozumie dwuznaczność terminu „gramatyka”
- Prawidłowo odróżnia dźwięki językowe od ich graficznego zapisu.
- Zna budowę i sposób działania ludzkiego aparatu mowy; potrafi opisać głoski języka nowogreckiego ze względu na ich cechy artykulacyjne, a także wskazać na różnice w ich artykulacji; potrafi poprawnie artykułować głoski nowogreckie, w tym także głoski nie występujące w języku polskim.
- Zna, rozumie i potrafi stosować w praktyce zasady asymilacji fonetycznej (wewnątrzwyrazowej i na granicy wyrazów) w języku nowogreckim.
- Zna podstawowe znaki pisma fonetycznego; potrafi zapisać i odczytać wypowiedzi nowogreckie w alfabecie fonetycznym. Potrafi wskazać na różnicę między transkrypcją a transliteracją języka nowogreckiego.
- Zna cechy artykulacyjne pełniące funkcje dystynktywne w języku nowogreckim; zna i rozumie podstawowe zasady związane z akcentem nowogreckim oraz potrafi prawidłowo akcentować nowogreckie wyrazy.
- Zna, rozumie i stosuje w praktyce ogólne zasady ortografii języka nowogreckiego; potrafi dzielić wyrazy na sylaby.
- Rozumie i stosuje podstawowe terminy z zakresu fonetyki, fonologii i morfologii imion; rozróżnia i potrafi określić poszczególne części mowy w języku nowogreckim, a także potrafi wskazać na różnice w ich formie i użyciu.
- Zna i rozumie podstawowe zjawiska zachodzące w nowogreckiej morfologii; potrafi dokonać analizy morfologicznej nowogreckich imion (rzeczowniki, przymiotniki, liczebniki, przysłówki, zaimki); potrafi wydzielić morfemy leksykalne, słowotwórcze oraz fleksyjne; zna i rozumie podstawowe problemy teoretyczne i praktyczne związane z analizą morfologiczną nowogreckich imion.
- Potrafi prawidłowo odmieniać imiona przez przypadki, liczby, rodzaje i stopnie; zna i potrafi stosować w praktyce zasady przesuwania akcentu wyrazowego podczas odmiany imion; potrafi uzasadnić (podać reguły rządzące) poszczególne formy wyrazowe (np. dlaczego taka końcówka, dlaczego akcent się przesuwa, itp.).
- Zna i rozumie zróżnicowanie morfologiczne nowogreckich imion ze względu na rejestr wypowiedzi (formy kolokwialne, neutralne, archaizowane)
- Potrafi korzystać ze źródeł pisanych i elektronicznych, a także stosować zdobytą wiedzę z zakresu fonetyki, fonologii i morfologii podczas przygotowania prezentacji i prac semestralnych.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
Podstawowe kryteria:
• obecność na zajęciach;
• aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć;
• znajomość zalecanej literatury przedmiotu;
• pozytywne oceny z testów, kolokwiów i egzaminu.
Skala ocen
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów;
dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami;
dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków;
dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami;
dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami;
niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.
Literatura
• Gramatyka języka greckiego. Wydawnictwo: Lingea.
• Holton, D., Mackridge, P., Philippaki-Warburton, E. 2004. Greek: An Essential Grammar of the Modern Language. Londyn: Routledge.
• Holton, D., Mackridge, P., Philippaki-Warburton, E. 1998. Γραμματική της Ελληνικής Γλώσσας. Ateny: Εκδόσεις Πατάκη.
• Mackridge, P. 2004. Η Νεοελληνική Γλώσσα: Ανάλυση της Νεοελληνικής Κοινής. Ateny: Εκδόσεις Πατάκη – Γλωσσολογία 1
• Ράλλη, Α. 2005. Μορφολογία. Ateny: Εκδόσεις Πατάκη.
• Κλαίρης, Χ., Μπαμπινιώτης, Γ. 2005. Γραμματικής της Νέας Ελληνικής. Ateny: ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ.
• Κατσουδα, Γ. 2007. Σύγχρονη Πρακτική Γραμματική Τσέπης. Ateny: Εκδόσεις Πατάκη.
• Σμαρώ Βογιατζίδου, (et al.). 2000. Ξέρετε ελληνικα. Γραμματική – ασπήσεις. Saloniki: University Studio Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: