Drugi język regionu (łotewski) 09-FR-DJR-Ł-16
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:
rozumie krótkie wypowiedzi na tematy potoczne, dotyczące życia codziennego i prywatnego, jeśli mówca mówi powoli, prostym językiem i jest gotowy do pomocy;
potrafi robić notatki z odsłuchu prostych komunikatów dotyczące głównych informacji;
potrafi odczytać podstawowe rodzaje pisma;
rozumie proste teksty na tematy codzienne i/lub zawierające podstawowe informacje o ludziach i sprawach pozostających w jego/jej bliskim kręgu zainteresowań;
potrafi się przedstawić, wyrażać treści i formułować pytania z zakresu życia codziennego. Potrafi reagować w podstawowy sposób w rutynowych sytuacjach komunikacyjnych, np. przywitać się, pożegnać, podziękować; przeprosić, potwierdzić, zaprzeczyć;
potrafi napisać prosty tekst, np. nieformalny list, opisać swoją rodzinę, swoje otoczenie;
potrafi poprawnie wymawiać głoski, wyrazy i frazy, akcentować je i stosować właściwą intonację zdaniową, aby nie zakłócić komunikacji na poziomie A1;
potrafi rozpoznać zjawiska kulturowe typowe dla danego obszaru językowego; jest otwarta/otwarty na kulturę danego obszaru językowego i jest gotowa/gotów pogłębiać swoją wiedzę w tym zakresie;
Słownictwo: życie codzienne, prywatne i w pracy/na uczelni/w szkole, zainteresowania, hobby, sport, informacje o sobie, wygląd, ubrania, części ciała, pogoda i przyroda, zwyczaje;
Gramatyka na poziomie odpowiadającym standardom A1 wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia: najważniejsze czasy teraźniejsze, przeszłe i przyszłe, wszystkie rodzaje zdań, rzeczowniki policzalne i niepoliczalne, formy określone i nieokreślone rzeczowników, przedimki, przyimki, określniki, zaimki, czasowniki modalne.
Fonetyka: prawidłowa wymowa głosek (np. długich i krótkich), akcentacja i intonacja umożliwiająca komunikację na poziomie A1.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
Podstawowe kryteria:
• uczestnictwo w zajęciach (w trybie stacjonarnym lub zdalnym)jest obowiązkowe. Możliwe 2 nieobecności w semestrze, pozostałe muszą zostać zaliczone. Jeśli student opuści 50% lub więcej zajęć w semestrze nie jest klasyfikowany.
• testy zaliczone (w trybie stacjonarnym lub zdalnym) muszą mieć co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi.
• zaangażowanie studenta w przygotowanie materiałów i ich terminowe dostarczanie, udział w dyskusjach.
• dopuszcza się jednokrotną poprawę danego testu w ciągu 2 tygodni od otrzymania informacji o ocenie lub 2 tygodni od nieobecności na zajęciach, na których test pisała grupa, a student był nieobecny. Jeśli nieobecność nie została usprawiedliwiona (również w ciągu 2 tygodni),to student otrzymuje ocenę niedostateczną i przysługuje mu 1-krotna poprawa. Suma ocen z testów w semestrze musi wynieść co najmniej 60%, jeśli jest niższa, student przystępuje do zaliczenia całego semestru.
• Zwolnienia z uczestnictwa w zajęciach:
A) Student posiada jeden z niżej wymienionych certyfikatów:
JLPT (poziom 4 Nihongo Noryoku Shiken),
Swedex (A2, B1, B2), Tisus, Svenska C1, PYS
Egzaminy ze znajomości j. estońskiego lub innego drugiego języka regionu na poziomie A1 lub wyższym
B) posiadanie zaliczenia z innego kierunku lub/i uczelni na poziomie A1 (taki wpis musi znajdować się w indeksie)
Student, nawet jeśli zwolniony z uczestnictwa w zajęciach, musi przystąpić do egzaminu jeśli taki jest przewidziany w programie studiów, na poziomie A1, jeśli takiego wcześniej nie zdawał.
Skala ocen Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów;
dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami;
dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków
dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami;
dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami;
niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.
Literatura
Materiały wskazane przez wykładowcę
• Podręcznik na poziomie A1 zalecany przez nauczyciela
• Proste artykuły prasowe zalecane przez nauczyciela
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: