Fonetyka i fonologia j. niemieckiego w porównaniu z j. polskim 09-FONNP-11
Miejsce fonetyki w systemie języka; podstawowe pojęcia, np. fonem; działy fonetyki: fonetyka artykulacyjna, akustyczna, audytywna; Wprowadzenie do fonetyki artykulacyjnej; budowa i funkcjonowanie aparatu mowy; proces powstawania głosek; wprowadzenie do IPA; Samogłoski vs. spółgłoski; system wokaliczny j. niemieckiego i polskiego; dyftongi; ortograficzna realizacja samogłosek; System konzonantyczny j. niemieckiego oraz polskiego; kryteria podziału i opis spółgłosek; różnice w artykulacji polskich i niemieckich spółgłosek; transkrypcja; afrykaty; Sylaba; Płaszczyzna suprasegmentalna w ujęciu kontrastywnym polsko-niemieckim; akcent wyrazów prostych, kompositów, wyrazów obcego pochodzenia; akcent zdaniowy; intonacja w j. niemieckim oraz polskim ; Trankrypcja fonetyczna wyrazów, zdań i dłuższych tekstów z uwzględnieniem płaszczyzny suprasegmentalnej; analiza błędów; powtórzenie do egzaminu.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Student:
Ma podstawową wiedzę o miejscu fonetyki i fonologii w systemie języka; Zna treść, formę i funkcję podstawowej terminologii z zakresu językoznawstwa ogólnego; Ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat zjawisk fonetycznych w j. niemieckim i polskim; Ma świadomość kompleksowej natury języka; Umie samodzielnie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem słowników fonetycznych, leksykonów oraz innych tradycyjnych i multimedialnych źródeł niemiecko- i polskojęzycznych; Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje z różnych źródeł; Umie właściwie korzystać ze zdobytej wiedzy przedmiotowej w celu analizy materiału językowego z zakresu zagadnień fonetyki j. polskiego oraz niemieckiego oraz w celu uzasadniania swoich wyborów; Właściwie analizuje i rozpoznaje konkretne zjawiska fonetyczne w języku niemieckim oraz w j. polskim (w zawężonym zakresie); Ma umiejętności językowe w zakresie językoznawstwa ogólnego oraz potrafi wypowiadać się o tej dziedzinie w języku niemieckim; Potrafi pracować w grupie, przyjmując różne role przy wykonywaniu wspólnych zadań i prowadzeniu dyskusji; Jest bardziej świadomy różnorodności kulturowej, w tym też językowej i wykazuje się otwartością i tolerancją wobec innych kultur.
Kryteria oceniania
Uczestnictwo w zajęciach, zaliczenia pisemne i egzamin.
Literatura
1) Czochralski, Jan (1998): Gramatyka niemiecka dla Polaków, Warszawa;
2) Darski, Józef (2010): Deutsche Grammatik. Ein völlig neuer Ansatz. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag;
3) Krech, Eva-Maria u.a. (2009): Deutsches Aussprachewörterbuch. Berlin/New York.;
4) Mangold, Max (ed.) (2005): Duden. Das Aussprachewörterbuch, Mannheim u.a.;
5) Mikołajczyk, Beata (2005): Deutsche Grammatik. Eine Einführung. Teil 1. Grundbegriffe: Phonetik und Phonologie. Poznań: Oficyna Wydawnicza WSJO;
6) Morciniec, Norbert/Prędota, Stanisław (2005): Podręcznik wymowy niemieckiej. Warszawa: PWN;
7) Rausch, Rudolf/Rausch, Ilka (1998): Deutsche Phonetik für Ausländer. Ein Lehr- und Übungsbuch. Leipzig: Langenscheidt.
Ponadto dodatkowe ćwiczenia przygotowane przez wykładowcę i każdorazowo udostępniane studentom.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: