Filozofia 09-FIW-12
W 3. semestrze: zapoznanie studentów z ogólnymi pojęciami, koncepcjami, teoriami i dzialami filozoficznymi. Przyswojenie umiejętności interpretacji wybranych tekstów filozoficznych związanych z problematyką wykładu.
W 4. semestrze: zapoznanie studentów z głównymi kierunkami współczesnej filozofii. Analiza tekstów filozoficznych. Próba łączenia poruszanej problematyki z wiadomościami z literatury oraz kultury, a tam gdzie jest to możliwe - z dorobkiem Skandynawów.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Posiada wiedzę o specyfice filozofii, jej relacji do nauki, literatury i języka
Potrafi scharakteryzować główne epoki w rozwoju myśli filozoficznej, pokazać jej związek z kulturą, życiem społeczno-politycznym
Zna i odróżnia podstawowe kierunki w obrębie zasadniczych działów filozofii oraz głównych myślicieli i ich poglądy
Potrafi dostrzec związki myśli filozoficznej z literaturą
Potrafi pokazać specyfikę skandynawskiej myśli filozoficznej na tle rozwoju filozofii europejskiej
Posiada umiejętność interpretacji tekstu filozoficznego
Rozpoznaje idee i argumenty wybranych klasyków myśli filozoficznej oraz krytycznie odnosi się do nich
Kryteria oceniania
Ocena umiejętności interpretacji tekstu oraz prezentacji. Zaliczenie ustne
Ocena prezentacji oraz umiejętności analizy tekstów filozoficznych. Zaliczenie ustne
Przykładowe pytania:
1. Związek filozofii i literatury na przykładzie pozytywizmu
2. Zagadnienie pracy we współczesnej filozofii na przykładzie wybranych kierunków.
3. Problem wolności w twórczości Ericha Fromma
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Azenbacher, A. 1992. Wprowadzenie do filozofii. Kraków: UNUM
Galarowicz, J. 1992. Na ście?kach prawdy. Wprowadzenie do zagadnień i kierunków. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej
Jasiński, B. 1990. Między buntem rozumu a pokorą istnienia (Filozofia XX wieku). Warszawa: Nowe Wydawnictwo Polskie
Opara, S. 1994. Nurty filozofii współczesnej. Warszawa: Iskry
Ayer, A. J. 1997. Filozofia w XX wieku. Warszawa: PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: